Sökning: "amusi"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet amusi.

  1. 1. Kan höra men inte göra : en kvalitativ studie med grundad teori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Rasmus Eriksson; [2019]
    Nyckelord :musikpedagogik; musikalitet; amusi; musikdidaktik;

    Sammanfattning : Vad är musikalitet, musikalisk kunskap och musikaliska färdigheter? I denna studie har jag undersökt musiklärares åsikter på detta område. Har varje elev möjlighet att vara eller bli musikaliska och förvärva dessa färdigheter för att uppnå de lägsta godkända betygen? Amusi är en neurologisk funktionshämning som berör den perceptiva oförmågan att höra och förstå tonhöjd och rytm. LÄS MER

  2. 2. Tondövhet i allmänhet : En studie om hur personer som via test anses som tondöva upplever och uppskattar musik

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Klas Praméus; [2017]
    Nyckelord :Tondövhet; amusi; anhedoni; upplevelse; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftar till att bidra till en ökad förståelse kring hur personer som upplevs vara tondöva uppfattar och upplever musik. Webbenkät med tillhörande test och semistrukturerad forskningsintervju har använts som metod. LÄS MER

  3. 3. Sång - ett rent nöje? : En kvalitativ studie av metoder för att arbeta med tondövhet och falsksång i sångundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Angelica Bengts; [2014]
    Nyckelord :singing; pedagogy; tone deafness; amusia; poor pitch singing; voice teaching; didactic perspective; sång; pedagogik; tondövhet; amusi; falsksång; sångsvaghet; sångundervisning didaktiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva tillvägagångssätt för att lära personer som sjunger ”falskt” att sjunga mer ”rent”. I bakgrundskapitlet presenteras olika teorier kring orsaker till tondövhet och falsksång utifrån forskning och litteratur, samt metoder som rekommenderas för det praktiska arbetet med detsamma. LÄS MER

  4. 4. ”Oblidkeligt lyder utslaget: du har ingen röst, intet öra” - En uppsats om sångsvagas utsatthet i skolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :sara nord; [2012]
    Nyckelord :Sångsvaghet; tondövhet; vissling; praktiskt gehörs;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Denna uppsats; ”Oblidkeligt lyder utslaget: du har ingen röst, intet öra” (Palmgren, 1895:6), behandlarproblematik kring sångsvaghet, och hur elever med sångproblem kan komma att känna sig exkluderade undermusikundervisningen i skolan. Detta då sångförmåga krävs för godkänd nivå i musikämnet i grundskola ochgymnasium, samt vid ansökningar till högskolornas musiklärarprogram. LÄS MER

  5. 5. Sånglärkor & nötskrikor. En studie om att möta och undervisa sångsvaga elever

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Madelene Johansson; Kerstin Karlsson; [2012]
    Nyckelord :Sång; pedagogik; sångundervisning; körundervisning;

    Sammanfattning : SammanfattningVi har valt att basera vår studie på frågorna: Hur tänker sång- och körpedagoger kring begrepp som relaterar tillsångsvaghet? Vilka förhållningssätt och metoder använder pedagogerna i sin undervisning av sångsvaga elever?Kan alla lära sig att sjunga rent och i så fall hur? Med utgångspunkt i ett kvalitativt material bestående av femintervjuer med verksamma sång- och körpedagoger, syftar vi till att reda ut begreppen ”musikalitet”, ”sång-svaghet”, ”sångfunktionshämning”, ”tondövhet”, ”amusi” och ”falsksång”. Vi avser även att söka goda råd kringmetoder och förhållningssätt i mötet med sångsvaga elever, vilka vi sedan ämnar använda som inspiration i våregen framtida yrkesroll. LÄS MER