Sökning: "analog writing tools"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden analog writing tools.

  1. 1. Elevens skrivprocess i klassrummet : Användandet av digitala och analoga verktyg och dess påverkan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Dennise Koschnike; Linnea Lindgren; Paulina Ebel; [2023]
    Nyckelord :analog tools; digital competence; digital tools; writing process; analoga verktyg; digitala verktyg; digital kompetens; skrivprocess;

    Sammanfattning : Digital competence is a skill that schools must teach. As society becomes more and more digitized, there are good reasons to argue how big a role digital devices should have in the classroom and how it affects the pupil´s learning in contrast to the traditional analogue teaching. LÄS MER

  2. 2. "Ipaden är fantastisk, men jag värnar om handskriften" : En kvalitativ studie om elever och lärares uppfattningar om textskapande med digitala respektive analoga skrivverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Annie Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Text creation; Digital writing tool; Analog writing tool; Early school years; Textskapande; Digitala skrivverktyg; Analoga skrivverktyg; Tidiga skolåren;

    Sammanfattning : Både digitala och analoga skrivverktyg utgör en stor del av den tidiga skrivundervisningen. Det råder dock skilda åsikter om vilket skrivverktyg som är mest gynnsamt för elevernas textskapande. LÄS MER

  3. 3. ”Tangentbordet är idag vad pennan var för tidigare generationer” : En kvalitativ undersökning om några lärares perspektiv på analoga och digitala skrivverktyg i skrivundervisningen årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Niklas Olsson; [2022]
    Nyckelord :Analog writing tools; Digital writing tools; Lower elementary school; Teachers perspective; Writing education; Analoga skrivverktyg; Digitala skrivverktyg; Lågstadiet; Lärarperspektiv; Skrivundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ge ett kunskapsbidrag om hur några verksamma lärare säger att de använder digitala och analoga skrivverktyg i skrivundervisningen för att diskutera skrivverktygens roll för elevers textskapande. För att besvara studiens syfte utgår undersökningen från följande frågeställningar: Hur beskriver och motiverar lärarna sin användning av skrivverktyg i undervisningen?, Hur upplever lärarna att elevers textskapande påverkas vid användning av respektive skrivverktyg? och Hur beskriver lärarna sin roll i att stötta och motivera elever under textskapande vid användandet av respektive skrivverktyg? Studien har utgått ifrån ett kvalitativt perspektiv och metoden som använts är semistrukturerade intervjuer med fyra informanter. LÄS MER

  4. 4. Hur uppfattar elever skrivande? : - En kvalitativ intervjustudie om elevers uppfattning om skrivutveckling samt analoga och digitala skrivverktyg i skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jessica Brokelind; [2022]
    Nyckelord :writing development; analog writing tools; digital writing tools; writing tools; writing; writing education.; skrivutveckling; analoga skrivverktyg; digitala skrivverktyg; skrivverktyg; skrivundervisning.;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har fått ett större utrymme i skolans undervisning och kan leda till förändringar i skrivundervisningen. Elevers röster och åsikter behöver tas i beaktande när skrivundervisningen planeras. Syftet med studien är att belysa elevers uppfattningar om skrivutveckling, skrivundervisning samt analoga och digitala skrivverktyg. LÄS MER

  5. 5. Skriva med digitala hjälpmedel eller för hand? : En studie om elevers skrivutveckling

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Swärd Willman; Lovisa Netzel; [2022]
    Nyckelord :writing development analog writing tools; digital tools; traditional writing instruction.;

    Sammanfattning : Traditional writing instruction is disappearing increasingly and digital aids are taking over writing instruction. Research highlights the benefits of having students write by hand because it promotes learning. Unlike having students write with digital tools that are not as favorable. LÄS MER