Sökning: "analogue clock"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden analogue clock.

  1. 1. Vad är klockan? : En studie kring elevers förmåga att förstå och avläsa den analoga klockan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Helen Engholm; [2022]
    Nyckelord :learning study; critical aspects; learning objects; analog clock; divisibility; sexagiesmal; lesson design; learning study; kritiska aspekter; lärandeobjekt; analoga klockan; delbarhet; sexagiesmala talbasen; lektionsdesign;

    Sammanfattning : Vilka svårigheter blir synliga när eleverna ska lära sig den analoga klockan? Genom en learning study undersöker den här studien vilka kritiska aspekter som går att urskilja. De kritiska aspekterna har definierats utifrån tidigare forskning samt genom intervjustudier med en matematiklärare i åk 4. LÄS MER

  2. 2. Yngre elevers svårigheter för den analoga klockan : En intervjustudie i årskurs 2-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johan Schill; [2020]
    Nyckelord :difficulty; time telling; analogue clock; mathematics education; variation theory; svårighet; avläsning; analog klocka; matematikundervisning; variationsteori;

    Sammanfattning : För att på ett fördjupat sätt förstå innebörden i olika svårigheter som elever i årskurs 2–3 kan ha gällande tidsavläsning från den analoga klockan är detta en intervjustudie med sju elever som besvarar frågeställningen: vad urskiljer/urskiljer inte eleverna när de löser olika uppgifter som handlar om att avläsa tid från den analoga klockan? Som teoretisk utgångspunkt används variationsteorin då dess olika begrepp är centrala för att förstå hur en annan person uppfattar ett specifikt ämnesinnehåll. I resultatet redovisas de olika aspekter av innehållet kring tidsavläsning från den analoga klockan som eleverna urskilt eller inte urskilt som i sin tur leder till att olika svårigheter identifieras. LÄS MER

  3. 3. När är det tid för klockan? : En variationsteoretisk studie om undervisningens betydelse för elevers förståelse för den analoga klockan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskning

    Författare :Emma Richardsdotter; [2020]
    Nyckelord :mathematics; analogue clock; learning study; matematik; analoga klockan; learning study;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad förståelse om undervisningens betydelse för elevers förmåga att avläsa den analoga klockan. Denna studien baseras på en tidigare gjord studie (Hultman, 2019), där fyra cyklar med matematiklektioner har gjorts, och denna kommer utgöra den femte cykeln. LÄS MER

  4. 4. Undervisning om analog respektive digital klocka : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping

    Författare :Johan Schill; Richardsdotter Emma; [2019]
    Nyckelord :digital klocka; analog klocka; matematikundervisning; elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att ge en bild av hur matematikdidaktisk forskning beskriver elevers förståelse för den analoga respektive digitala klockan i grundskolans tidigare år. För att ta reda på detta kommer följande frågeställningar användas: vilka svårigheter och missuppfattningar kan elever visa i sin förståelse för den analoga respektive digitala klockan? Vilka arbetssätt och metoder har visat sig kunna utveckla elevers lärande om klockan i undervisning? Studien har baserats på vetenskapliga artiklar som funnits via en systematisk sökprocess i olika databaser och kedjesökning. LÄS MER

  5. 5. "Vad är klockan om en och en halv timme?" : En studie i lärares undervisning i den analoga klockan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Elizabeth Låbbman; [2019]
    Nyckelord :The analogue clock; Analoga klockan;

    Sammanfattning : Reading analogue clocks is a sub-area of ​​mathematics in elementary school that is rarely examined. It is also not clarified in the curriculum. Nevertheless, reading analogue clocks is the basis for calculating time differences. The National Agency for Education explains that measurement of time should be taught. LÄS MER