Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Slöjan i mångfadens ljus : En diskursanalys av hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Amanda Gyunda; [2023]
    Nyckelord :Genus; Genusvetenskap; Mångfald; Representation; Jämlikhet; Intersektionalitet; Postkolonialism; Kriskommunikation; Varumärkeskris; Makt; Bourdieu; Kapital; Arla; Bris; Mathem; Kapitalism; Sjal; Slöja; Diskursanalys; Förgivettagande; Subjektsposition;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik genom en analys av två parters kritiserade reklamkampanjer där kvinnor i sjal representeras. Jämlikhetens konflikt med kapitalismen är central och i studien behandlas frågor om makt, representation, genus och ras. LÄS MER

  2. 2. Strålande tider : När radium var ett säljande argument i hushållsvaror 1900-1930

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Fredrik Odhammar; [2022]
    Nyckelord :Radium; annons; kvalitativ studie; hushållsvaror; radioaktivitet;

    Sammanfattning : I början av 1900-talet ansågs radium vara ett försäljningsargument för olika hushållsartiklar. Föreliggande studies syfte var att undersöka hur förhållandet till radium i hushållsnära varor såg ut i Sverige under tidsperioden 1900–1930. LÄS MER

  3. 3. Barn på annons : Spänningar och möjligheter i socialtjänstens webbannonser avseende barn som ska placeras i familjehem

    Magister-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Carolina Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Adverts; Foster care; Social services; Marketing; Foster children; Institutional logics; Annonser; Familjehem; Socialtjänst; Marknadsföring; Familjehemsplacerade barn; Institutionella logiker;

    Sammanfattning : I en analys av 300 annonser på en öppen webbplats där socialtjänsten söker efter familjehem till specifika barn kommunicerades fyra olika teman avseende familjehemsuppdraget. Det första temat som avsåg familjens egenskaper förekom i 80 procent av annonserna och det andra temat som gällde förväntningar på uppdragets utförande och familjehemmets kompetens beskrevs i 98 procent av annonserna. LÄS MER

  4. 4. Djuret som designelement i svenska magasinannonser

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Agnes Eriksson Alm; Darja Golubeva; [2021]
    Nyckelord :animals in adver; sing; visual analysis; adver; sement design; graphic design of adver; sements; quan; ta; ve content analysis; animal as design element; annons med djur; visuell analys; annonsdesign; annonser visuell uOormning; kvan; ta; v innehållsanalys; djur som designelement;

    Sammanfattning : Bakgrund Den djupt rotade rela;onen mellan människa och djur användsidag ibland av reklammakare. A: använda djur som e:designelement för a: få kontakt mellan mo:agaren ochannonsens budskap kan appliceras på olika vis av varierandeorsak. Idag saknas det studier på svenska av magasinannonsermed djur som designelement. LÄS MER

  5. 5. Alla måste dra sitt strå till stacken för klimatet : En retorisk analys om hur hållbarhetskommunikation i Ikea Sveriges reklamkampanjer kan förstärka deras varumärkesidentitet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Amanda Dahlberg Glimnér; Emma Gunnarsson; [2021]
    Nyckelord :CSR; sustainability; IKEA; marketing communication; nostalgia; rhetorical analysis; storytelling; brand identity; visual rhetoric; CSR; hållbarhet; IKEA; marknadskommunikation; nostalgi; retorisk analys; storytelling; varumärkesidentitet; visuell retorik;

    Sammanfattning : Överkonsumtion är ett stort problem som växt fram som konsekvens av klimatförändringarna och samtidigt har medvetenheten kring hållbarhet ökat. Greenwashing har blivit allt vanligare samtidigt som storytelling förekommer oftare i reklamkampanjer. LÄS MER