Sökning: "analys av en text grammatik"

Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden analys av en text grammatik.

  1. 21. Dazai på svenska : En kommenterad översättning av novellerna 
走れメロス – Hashire Merosu (”Spring, Moerus!”) och 
富嶽百景 – Fugaku Hyakkei (”Hundra vyer över Fuji”) 
av Osamu Dazai

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Oskar Nielsen; [2015]
    Nyckelord :Annotated translation; Japanese; Swedish; Osamu Dazai; literary science; skopos theory; translation norms; Kommenterad översättning; japanska; svenska; Osamu Dazai; litteraturvetenskap; skoposteorin; översättningsnormer;

    Sammanfattning : Denna uppsats består av två översättningar av den japanska författaren Osamu Dazais noveller Spring, Moerus! och Hundra vyer över Fuji från japanska till svenska samt en analys som ur ett litteratur-vetenskapligt perspektiv hjälper till att fastställa översättningsstrategin – att göra en adekvansinriktad och främmandegörande översättning. Översättningarna följs av en översättningsteoretisk kommentar som fokuserar på de tre problemområdena grammatik och lexikon, menings- och styckesstruktur samt passivering. LÄS MER

  2. 22. Att konstruera en världsmästare : En semantisk studie i konstruktionen av professionell dam- och herrboxning i kvällspressens sportsektioner

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Johannes Trolin Ulfeldt; [2015]
    Nyckelord :sport; idrott; boxning; sportjournalistik; systemisk funktionell grammatik; ideationell analys;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur sportsektionen i två stora svenska kvällstidningar konstruerar två framgångsrika svenska boxare, Mikaela Laurén och Badou Jack, som vann varsin världsmästartitel mellan hösten 2014 och våren 2015. De frågor som undersökningen försöker svara på är 1: hur den professionella boxningen konstrueras som verksamhet i samband med vinsten av en världsmästartitel, 2: hur den manliga respektive kvinnliga boxaren konstrueras inom denna verksamhet, och 3: huruvida dessa konstruktioner framställer herrboxningen som norm gentemot damboxningen. LÄS MER

  3. 23. Samspel mellan bild och  text i kampanjer : Systemisk funktionell analys av en högskolekampanj

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Linda Erlandsson; [2015]
    Nyckelord :SFG; SF-MDA; multimodal; visuell; kampanj;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen analyseras Södertörn högskolas kampanj jag är lärare, som lanserades år 2014, utifrån de texter och bilder används för att förmedla dess budskap. Texten analyseras med hjälp av Systemisk funktionell grammatik (SFG) och de visuella elementen med Systemisk funktionell Multimodal Diskusanalys (SF-MDA). LÄS MER

  4. 24. Den odugliga samariten : En sociosemiotisk analys av modellä̈sarna i Fö̈rsvarsmaktens rekryteringskampanjer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Antonia Hallberg; [2014]
    Nyckelord :the model reader; social semiotics; SFL; marketing communication; CDA; the Swedish Armed Forces; advertising; campaign. recruitment; modelläsaren; sociosemiotik; SFG; marknadskommunikation; CDA; Försvars- makten; reklam; kampanj; rekrytering;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker och identifierar jag språkliga strategier i kampanjtexter från Försvarsmakten. Undersökningen syftar till att med hjälp av en sociosemiotisk analys kartlägga de modelläsare som konstrueras i Försvarsmaktens rekryteringskampanjer för grundläggande militär utbildning. LÄS MER

  5. 25. Stapplande steg mot ökad mångfald : En multimodal diskursanalys av texter om familjer och relationer i sfi-läromedel

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Robert Walldén; [2014]
    Nyckelord :kritisk diskursanalys; sfi; läroböcker; kön; sexualitet; etnicitet;

    Sammanfattning : SammanfattningNationell och internationell forskning belyser att familjer och kärleksrelationer konstrueras på ett ensidigt sätt i läromedel, med ett starkt kärnfamiljsideal. Det rör sig exempelvis om att det främst är kvinnor som skildras i den privata sfären (Mahamud 2005), samtidigt som det problematiseras att vara ensamstående eller leva tillsammans som ogifta (Mohammed 2007) Samkönade relationer tenderar att utelämnas (Hickman 2012; Mattlar 2006), och i de fall hbt-teman behandlas sker det snävt och distanserat (Larsson & Rosén 2006). LÄS MER