Sökning: "analys av handledningssamtal"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden analys av handledningssamtal.

  1. 1. Specialpedagogiska handledningssamtal : olika aktörers upplevelser och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Monika Wahlund; Camilla Sundström; [2017]
    Nyckelord :specialpedagogisk handledning; specialpedagogiska perspektiv. reflektion. systemteori; handledningssamtal;

    Sammanfattning : denna studie, syftade till att få närmare kunskap om specialpedagogens handledningssamtal inom skolan. Vi fokuserade på hur handledningens aktörer reflekterade, resonerade och beskrev handledning som ett verktyg. LÄS MER

  2. 2. Handledning, rådgivning eller konsultation? En studie om fyra speciapedagogers handledaruppdrag

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Bilén; Petra Friman; [2015]
    Nyckelord :Handledning; konsultation; rådgivning; systemteori;

    Sammanfattning : Bilén, Jenny och Friman, Petra (2015). Handledning, rådgivning eller konsultation? - En studie om fyra specialpedagogers handledaruppdrag (Tutoring, counseling or consultation? - A study of four special educators assignment). LÄS MER

  3. 3. Handledning som verktyg för utveckling. En analys av fem specialpedagogiska handledningssamtal i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jeanette Engelin; [2014-04-10]
    Nyckelord :handledningssamtal; förskolan; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka vilken funktion och vilket innehåll specialpedagogiska handledningssamtal kan ha, när det reflekteras kring förskolans verksamhet. Teori: Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv som både är en lärande teori och en forskningsansats. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogisk handledning - en möjlighet för lärande. En kvalitativ studie om åtta pedagogers erfarenheter av specialpedagogisk handledning i grundskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Agneta Kling Hult; [2012-02-09]
    Nyckelord :specialpedagogisk handledning; lärande; kommunikation; delaktighet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur handledningssamtalets innehåll och form kan bidra till deltagarnas lärande och reflektion i och av den egna praktiken. Genom att studera och beskriva hur deltagarna själva erfar sin delaktighet och kommunikation med pedagoger och specialpedagog i handledningssamtalet, förväntas dessa faktorer visa på hur de kan bidra till och ge förutsättningar för lärande och reflektion kring det specialpedagogiska arbetet med eleverna. LÄS MER