Sökning: "analys av konkurrenskraft"

Visar resultat 1 - 5 av 195 uppsatser innehållade orden analys av konkurrenskraft.

  1. 1. ARTIFICIELL INTELLIGENS INOM SVENSK BANKSEKTOR : En kvalitativ studie om implementering, utmaningar och framtida vägledning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Anton Edmark; Henning Nilsson; Sebastian Thorfve; [2024]
    Nyckelord :Digital transformation; teknologiska innovationer; kundnöjdhet; artificiell intelligens; strategiska initiativ; banksektor.;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på att undersöka förutsättningarna för svenska banker att investera i artificiell intelligens (AI) för att förbättra kundnöjdheten. I ljuset av den pågående digitala transformationen och de teknologiska innovationerna som skett inom banksektorn har det analyserats hur bankerna anpassar sig för att möta kundernas förväntningar och behov. LÄS MER

  2. 2. En artificiellt intelligent inre marknad: En analys av den föreslagna AI-förordningen och dess betydelse för säkerställandet av en väl fungerande inre marknad för AI

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Fredrik Sedvall; [2023]
    Nyckelord :EU-rätt; IT-rätt; AI-förordning; Inre marknad; Näringsfrihet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har det skett betydande framsteg inom teknikområdet artificiell intelligens (AI). AI är ett komplext tekniskt område som involverar utveckling av mjuk- och programvara med förmåga att efterlikna de kognitiva egenskaper som normalt associeras med människor. LÄS MER

  3. 3. Artificiell intelligens och anställdas åsikter om teknologin i ekonomisystem : En kvalitativ studie om förtroende, behov och kunskap

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Oskar Andersson; Grigorie Stefan Bucei; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; artificial intelligence within economic systems; confidence in artificial intelligence; need for artificial intelligence; knowledge within artificial intelligence; Artificiell intelligens; artificiell intelligens i ekonomisystem; förtroende för artificiell intelligens; behov av artificiell intelligens; kunskap inom artificiell intelligens;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) är ett omtalat fenomen i media där tidigare studier främst fokuserat på teknologins möjligheter. Tidigare studier är huvudsakligen gjorda om tekniken och inte hur människor uppfattar den, trots att tidigare forskning också visar att de mänskliga perspektiven kan vara väsentliga för lyckade implementationer. LÄS MER

  4. 4. Deep-Decarbonization of the Industrial Sector through Electrification in France : Analysis of Current Status, Technologies and Policies

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Alexandra Couchy; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The increasing scientific awareness around man’s responsibility towards global warming has led to political decisions and actions, in order to try to curb the phenomenon of climate change. As a pioneer in tackling greenhouse gases emissions, Europe is committed to achieving carbon neutrality by 2050, with emission reduction targets of -55% by 2030, and Member States have had to make plans to fulfil this goal. LÄS MER

  5. 5. Hur medarbetare motiveras till att bidra med inkrementella innovationer : En fallstudie inom tillverkningsindustrin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Anton Sällström; Joakim Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Inkrementell innovation; Inre motivation; Yttre motivation;

    Sammanfattning : Bakgrund- Innovation är viktigt för samtliga organisationer för att behålla relevans, öka konkurrenskraft och lönsamhet genom att förbättra befintliga produkter och tjänster. Innovation kommer från samtliga medarbetare inom en organisation och det blir därav viktigt för företagen att förstå vad det är som motiverar medarbetarna. LÄS MER