Sökning: "analys av konstverk"

Visar resultat 11 - 15 av 46 uppsatser innehållade orden analys av konstverk.

  1. 11. Jag förstår inte? : En forskningsundersökning i hur man skapar pedagogiska verktyg för att praktisera lättillgänlig konstpedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Elin Alm Rosenblad; [2022]
    Nyckelord :Konstpedagogik; audioguide; konstnärliga diskursen; kulturellt kapital; Reggio Emilia- Pedagogiken; icke-auktoritär konstpedagogik; Carlo Derkert; den gemensamma bilden;

    Sammanfattning : Att förstå konst kan upplevas mycket svårt om man själv inte har rätt utbildning i bagaget. Utställningar och museum praktiserar konstpedagogik men denna utgår många gånger utifrån människor med kulturellt kapital. LÄS MER

  2. 12. Den (o)passande vaginan : En analys av receptionen av Carolina Falkholts konstverk Övermålning, God Giving a Fuck och Lesbisk häxhora

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Maja Nilsson; [2022]
    Nyckelord :The female nude; God Giving a Fuck; Carolina Falkholt; Provocerande konst; Övermålning; Lesbisk häxhora;

    Sammanfattning : This study is an analysis of how the artworks Övermålning, God Giving a Fuck and Lesbisk häxhora by Carolina Falkholt can be interpreted and received by the surrounding society. To do this, the study uses a semiotic image analysis and a reception history analysis. LÄS MER

  3. 13. Rätten att citera – Om citatreglernas innebörd och räckvidd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Simon Johansson; [2022]
    Nyckelord :förmögenhetsrätt; immaterialrätt; EU-rätt; citaträtt; citat; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Both copyright law and design law provide rules that limit the exclusive rights of the rightsholders in order to allow users to quote protected works and other protected subject matter. Such rules are prescribed in section 22 of the Swedish Copyright Act (SFS 1960:729), section 7 paragraph 3 of the Swedish Design Protection Act (SFS 1970:485) and article 20. LÄS MER

  4. 14. Konsten att tala om bilder: barns förmåga att samtala om bilder och deras meningsskapande innehåll

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Linnéa Wahlgren; [2021-07-08]
    Nyckelord :visual literacy; visuella element; barn; läsa; bilder; konst; målningar; illustrationer; bild kommunikation; bildspråk; bildkommunikation; bildspråk; det vidgade textbegreppet; semiotik; visual grammatics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien tar avstamp i och inspireras av en tidigare studie av Lopo tovska et al. från 2016. Genom att samla in ytterligare empiri utifrån två av de forskningsfrågor som formulerats av Lopotovska et al. LÄS MER

  5. 15. Konstruktioner av det nationella : En utställningsanalys av Finsk bild på Liljevalchs konsthall 1977–1978

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Paulina Immonen; [2021]
    Nyckelord :cultural cold war; cultural diplomacy; Finland; Sweden; Scandinavia; Mieke Bal; 1970 s; art exhibition analysis; Liljevalchs; discourse analysis; Finnish artists; taidenäyttely; suomalainen taide; 1970-luku; Suomen taiteilijaseura; taidekritiikki; Mieke Bal; Liljevalchsin taidehalli; edustusnäyttely; Maaretta Jaukkuri; kulttuurivaihto; taidepolitiikka; utställningsanalys; Mieke Bal; Skandinavien; Finland; Sverige; konstkritik; nationell konsttolkning; 1970-tal; Liljevalchs konsthall; representationsutställning; kulturell diplomati; konstpolitik; kulturekonomi; diskursanalys; konstbegrepp; konsttolkning; konstutbyte;

    Sammanfattning : By examining the art exhibition Finsk bild (Finnish picture) that was held at Liljevalchs art gallery in Stockholm 1977-78, the aim of the essay is to investigate and highlight the discrepancy between the intention of the exhibition and how it was perceived by the critics. In the aftermath of the exhibition there were discussions about why the critics were so harsh, and also the way the critics described the art and artists in terms of the national has been questioned in recent years. LÄS MER