Sökning: "analys av kvantitativ data"
Visar resultat 1 - 5 av 835 uppsatser innehållade orden analys av kvantitativ data.
1. Klimatrubrikens påverkan på läsarens intresse : En kvantitativ och kvalitativ analys om vad för klimatrubriker ungdomar tenderar att lockas av
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : The purpose of this study was to identify what kind of climate headlines that people aged 18 to 25 think are most interesting and attractive. The theoretical framework used in the essay is framing theory and relevance theory. Framing theory is used to understand how journalists think when they form a headline. LÄS MER
2. Nya politiska vindar bland unga svenskar? En kvantitativ analys av ungas stöd för välfärdsstaten
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Denna studie undersöker hur ålder påverkar stödet för välfärdsstaten som ett mått på ideologiska förändringar bland unga medborgare i Sverige. Denna studie bygger på data från European Social Survey från 2020 med vilken studien utför en statistisk tvärsnittsanalys för att undersöka stödet för välfärden bland unga i jämförelse med andra åldersgrupper vid en viss tidpunkt. LÄS MER
3. Släpper topplagen in färre mål i boxplay jämfört med bottenlagen inom herrarnas innebandy i SSL? : Statistisk analys av boxplay i innebandy
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanikSammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att analysera om det finns statistiskt signifikanta skillnader under boxplay mellan topp- och bottenlagen i SSL-Herr säsongen 2022/23. Finns det en signifikant skillnad i boxplay gällande insläppta mål mellan topp- och bottenlag i SLL-Herr, isåfall finns det några signifikanta skillnader mellan grupperna när det gäller variablerna antal skottäck, skott på mål, erövring av boll och bollinnehav? Metod Studiedesignen är av kvantitativ metodik. LÄS MER
4. Ursprungslandseffektens påverkan vid bilköp : En studie av svenska konsumenters uppfattning av kinesiska produkter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vilka effekter COO har på svenska konsumenter gällande varumärken och produkter med ursprung från Kina. Metod: Studien har utgått från en deduktiv process med en kvantitativ metod. LÄS MER
5. Frivillig revision i branscher förknippade med ekobrott : Är dessa företag mer benägna att avstå revision?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Nivå: Examensarbete på kandidatnivå i företagsekonomi Författare: Maria Andersson och Aryanaz Farhadi Handledare: Jan Svanberg Datum: 2024 januari Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka huruvida små aktiebolag i branscher där företagen typiskt är mer benägna att begå ekonomisk brottslighet, är mindre benägna att ha revision än företag i andra branscher. Metod: Kvantitativ regressionsanalys med hjälp av data som hämtats från Retriever Business. LÄS MER