Sökning: "analys av läromedel i språk"

Visar resultat 16 - 20 av 78 uppsatser innehållade orden analys av läromedel i språk.

  1. 16. En läroboksseries progression : En studie av kognitiv utmaning och kontextuellt stöd i en läroboksserie i Svenska som andraspråk på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Thelma Östlin Jansson; [2022]
    Nyckelord :Cummins fyrfältare; kognitiv utmaning; kontextuellt stöd; multimodalitet; nominalkvot; referenter; abstraktion; Svenska som andraspråk; läromedel;

    Sammanfattning : Ämnet för studien är kognitiv utmaning och kontextuellt stöd i läromedelstext. Syftet med studien är att undersöka om den kognitiva utmaningen ökar och om det kontextuella stödet förändras i en läroboksserie över tid. LÄS MER

  2. 17. ”Språkförhållanden i Sverige och övriga Norden” : En läromedelsanalys av multimodalitet i nordiska språk i läromedel för gymnasiets Svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Nina Remesaho Willner; [2022]
    Nyckelord :svenskämnesdidaktik; multimodal analys; socialsemiotik; ut-vidgat textbegrepp; läromedelsanalys; nordiska språk; grannspråks-undervisning;

    Sammanfattning : Abstract: Arbetet är en läromedelsanalys som med hjälp av multimodal textanalys undersöker innehåll och utformning av ämnesområdet ”språkförhållanden i Sverige och övriga Norden” i läromedel för gymnasiets Svenska 2. Studien ämnar besvara frågorna: 1. LÄS MER

  3. 18. Språksociologisk analys av läromedel i ämnet svenska : En kvalitativ feministisk diskursanalys om hur mäns och kvinnors språk framställs i läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :From Malcolm; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker mäns och kvinnors språkbruk i läromedel för grundskolans senare del och på gymnasiet. Syftet med uppsatsen är att synliggöra vad läromedel framställer om mäns och kvinnors språk samt vilket perspektiv inom den manliga och kvinnliga diskursen dessa läromedel framställer. LÄS MER

  4. 19. Språklig sexism i läromedel : En studie om språklig sexism i läromedel skapade för kurserna svenska B och svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johanna Hammarqvist Kristensen; [2021]
    Nyckelord :Textbooks; Swedish for upper secondary school; gender; sexism; feminist stylistics; Läromedel; svenska för gymnasiet; genus; sexism; feministisk stilistik;

    Sammanfattning : 2011 kom en ny läroplan för gymnasieskolan och med den nya kursplaner. I kursplanen för svenska 2 skrivs det explicit ut att både kvinnliga och manliga författarskap skall behandlas. Detta var en ny formulering jämfört med den tidigare kursplanen för svenska B som endast specificerar att författarskap skall behandlas. LÄS MER

  5. 20. Argumentera och resonera - men hur? : En analys av en lärobok i svenska på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Hanna Struglics; Johannes Ljungberg; [2021]
    Nyckelord :Discursive writing; Educational books; Educational book analysis; Explicit teaching; Grammar; Metalinguistics; Non-fiction; School language; Swedish subject; Upper secondary school; Qualitative content analysis; Diskursivt skrivande; Explicit skrivundervisning; Grammatik; Gymnasiet; Kvalitativ innehållsanalys; Läromedel; Läromedelsanalys; Metaspråk; Sakprosa; Skolspråket; Svenskämnet;

    Sammanfattning : Att språket spelar en nyckelroll för att nå skolframgång och för att – i ett större perspektiv – kunna verka aktivt i samhället är man inom utbildningsväsendet enig om. Vikten av att eleven utvecklar ett adekvat språkligt register med vilket kunskapen uttrycks – och i synnerhet ett diskursivt sådant – kan alltså inte förnekas, och genrepedagogiken har ur detta perspektiv haft ett särskilt inflytande i svensk skola, med dess explicita modellering i skrivande och metaspråkliga dekonstruktion av texter. LÄS MER