Sökning: "analys av lönsamhet i butik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden analys av lönsamhet i butik.

  1. 1. Sortimentsstyrning inom second-hand

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :FELICIA OLSSON; TOVA LINDSTRÖM; [2014]
    Nyckelord :sortiment; sortimentsstyrning; köp- och insamlingsprocess; Andrahandsmarknaden;

    Sammanfattning : Det finns olika strategier för företag att styra sitt sortiment och sortimentsstyrningen är av viktig betydelse för ett företags lönsamhet. Second-hand företag skiljer sig vanligtvis i sin sortimentsstyrning från hur man traditionellt sätt arbetar med att bygga upp ett sortiment. LÄS MER

  2. 2. Hur lönsam är kunden bakom försäljningskanalen? -En studie om svenska företagsledares syn på kunder och försäljningskanaler

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lejla Karamehmedovic; [2013-02-19]
    Nyckelord :Försäljningskanal; fysisk butik; återförsäljare; direkthandel; elektronisk handel; kombinerade försäljningskanaler; kundtillfredsställelse; kundlojalitet; kundlönsamhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vi lever i en föränderlig värld där utveckling och nya möjligheter ständigt skapas. Dels har utvecklingen av försäljningskanaler bidragit till att företags interaktionsmöjligheter med slutkonsumenter har ökat. LÄS MER

  3. 3. Den osminkade sanningen -En lönsamhetsanalys av en sminkavdelning i dagligvaruhandeln

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Peder Eklöv; Johanna Karp; Tomas Runeman; [2012-02-08]
    Nyckelord :ABC-kalkyl; Activity Based Costing; Värdekedja; Value Chain; Svinn; ;

    Sammanfattning : Titel: Den osminkade sanningen - En lönsamhetsanalys av en sminkavdelning i dagligvaruhandeln Bakgrund och problem: Svinn i detaljhandeln innebär problem för lönsamheten i detaljhandelns organisationer. Om en fullständig kostnadskalkyl görs på en avdelning i detaljhandeln som idag är lönsam, framstår avdelningen därefter fortfarande som lönsam? Syfte: Syftet med studien är att, med hjälp av en kalkyl, göra en analys på lönsamheten på en sminkavdelning i en dagligvarubutik, samt att jämföra detta resultat med liknande underlag från en jämförbar butik. LÄS MER

  4. 4. Doften av klöver : En studie om hur doft som marknadsföringsfenomen påverkar konsumenten

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Matilda Sederholm; Matilda Fernström; [2011]
    Nyckelord :Marknadsföring; doftmarknadsföring; marknadsföringsfenomen; stamkund; köpprocessen; fysiska rummet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Butikerna inom detaljhandeln har svårigheter med att effektivisera utbytesplatsen. I och med den ökade konkurrensen som råder på marknaden blir det svårt för små- och medelstora företag att överleva. LÄS MER

  5. 5. Skyltfönster : Hur uppfattar kvinnor skyltfönster?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Karin Lindström; [2011]
    Nyckelord :Skyltfönster; kvinnliga konsumenter; klädeshandel;

    Sammanfattning : Inledning: Denna uppsats i företagsekonomi behandlar skyltfönster ur konsumenters synvinkel. Den tidigare forskningen är inte baserad på svensk marknad och övrig litteratur i ämnet riktar sig till detaljister med råd och tips. LÄS MER