Sökning: "analys av matematikuppgifter"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden analys av matematikuppgifter.

  1. 1. Elevers svårigheter vid textbaserade problemlösningsuppgifter : En litteraturöversikt med utgångspunkt i läsförmåga och kognitiva processer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Persson; Johanna Nilsson; Jonna Åkesson; [2024]
    Nyckelord :Matematik; läsförmåga; läsförståelse; problemlösningsuppgifter; kognitiva processer; minnesförmåga och avkodning;

    Sammanfattning : I litteraturöversikten undersöker vi om det finns en korrelation mellan läsförståelse och matematik, med särskild inriktning på vad som kan förklara elevernas svårigheter relaterat till deras prestationer av textbaserade problemlösningsuppgifter inom matematik. Målet är att identifiera vilka specifika faktorer som påverkar elevers svårigheter när de löser textbaserade matematikuppgifter. LÄS MER

  2. 2. Lärares främjande arbete för andraspråkselevers förståelse av matematiska textrika uppgifter i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Paimana Samedy; Alaa Muhammed-baqer; [2023]
    Nyckelord :scaffolding; translanguaging; andraspråkselever; den proximala utvecklingszonen; matematik; stöttning; scaffolding; transspråkande; translanguaging; textrika uppgifter;

    Sammanfattning : Mätningar visar att andraspråkselever presenterar sämre i matematik jämfört med förstaspråkselever samt att textuppgifter är den största svårigheten inom matematik hos andraspråkselever. Denna studie syftar till att undersöka hur lärare beskriver och motiverar sitt arbete med matematiska textrika uppgifter för att främja andraspråkselever i matematik. LÄS MER

  3. 3. Hur gymnasielärare relaterar matematikuppgifter till olika betygsnivåer

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mattias Ragnarsson; [2023]
    Nyckelord :high school mathematics; grade levels; evaluation of assignments.; matematik gymnasiet; betygsnivåer; värdering av uppgifter.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur behöriga matematiklärare värderar matematikuppgifter och till vilken betygsnivå de kan relateras. Studien har genomförts som en kvalitativ studie baserad på tematisk analys. Åtta professionella matematiklärare har intervjuats och deras uttalanden har analyserats. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg inom geometriundervisning : - en litteraturstudie om hur användningen av digitala verktyg möjliggör geometriska resonemang i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Felix Löfborg; Robin Lindbom; [2023]
    Nyckelord :Geometry; digital tools; mathematical reasoning; elementary school; Geometri; digitala verktyg; matematiska resonemang; grundskola;

    Sammanfattning : Studien grundas i att studera hur den aktuella digitaliseringen kan komma och påverka den traditionella geometriundervisningen. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att sammanställa befintlig forskning där eleverna använder digitala verktyg inom geometriundervisning samt att svara på frågan: Hur kan digitala verktyg användas på olika sätt för att skapa möjligheter till geometriska resonemang i matematikundervisning? Hughes (2000) ramverk som identifierar syftet med digitala verktyget ligger till grund för studiens analys. LÄS MER

  5. 5. Lärares roll i utforskande samtal : En litteraturstudie om utforskande helklassamtal i matematik i årskurs 4–6

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Kevin Söderqvist; Fanny Landgren; [2022]
    Nyckelord :Lärares roll; utforskande helklassamtal; matematik; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete handlar om kritiska aspekter för matematiska utforskande samtal i helklass kopplade till vad som kännetecknar lärares roll i aktiviteten. Ämnet anses viktigt att undersöka eftersom granskningar i grundskolans årskurs 4–6 visar att matematikundervisningen inte är tillräckligt varierad och att det matematiska samtalet får för lite utrymme i förhållande till tyst enskilt arbete. LÄS MER