Sökning: "analys av två romaner"

Visar resultat 6 - 10 av 35 uppsatser innehållade orden analys av två romaner.

  1. 6. Jag är hellre medusa än en musa : Grotesk femininitet i skräckromaner: En analys av det feminina som skräckinjagande i Mona Awads Bunny och Rachel Harrisons Cackle.

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Emma Granholm; [2023]
    Nyckelord :Gothic- and horror novels; the gurlesque; feministic literary theory; female monsters; feminine monstrous; femininity; Gotik- och skräckromaner; gurlesk; feministisklitteraturteori; kvinnomonster; femininitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats har analyserat gestaltningen av det feminina som skräckinjagande i de två gotik- och skräckromanerna Bunny (2020) av Mona Awad och Cackle (2022) av Rachel Harrison. Den metod som har använts har varit en textnära läsning av novellerna och den teori som analysen har utgått ifrån har huvudsakligen varit Maria Margareta Österholms avhandling Ett flicklaboratorium i valda bitar – Skeva flickor i svenskspråkigprosa från 1980 till 2005 (2012) som behandlar Mary Russos begrepp gurlesken och dess olika former, Sandra M. LÄS MER

  2. 7. Framställning av genus i historiska romaner för årskurs 4-6 : En analys av hur genus skildras hos karaktärer i böckerna Drakskeppet och Nattkorpen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Rickard Pettersson Agetorp; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; karaktärsanalys; genusperspektiv; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur genus framställs hos karaktärerna i två historiska romaner som används i årskurs 4-6. Mer specifikt undersöker studien hur centrala karaktärer i romanerna Drakskeppet (1997) och Nattkorpen (2021) skildras utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER

  3. 8. ”Det finns fortfarande en möjlighet att ställa saker till rätta” : Critical dystopia och intersektionalitet i De kommer att drunkna i sina mödrars tårar och Händelsehorisonten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Moa Göransson; [2022]
    Nyckelord :dystopi; critical dystopia; intersektionalitet; Johannes Anyuru; Balsam Karam;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att analysera samt jämföra två svenska dystopiska romaner, De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru (2017) och Händelsehorisonten av Balsam Karam (2018). Analysen består av två delar: den första delen undersöker i vilken mån romanerna kan beskrivas med hjälp av teorin om ”critical dystopia” och den andra delen undersöker aspekter av intersektionalitet i romanernas gestaltning av etnicitet och kön. LÄS MER

  4. 9. The madness of the Search : The poetics of deconstruction in Hilda Hilst's With my dog-eyes and The obscene Madame D

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Litteraturvetenskap

    Författare :Isi de Paula; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The obscene Madame D [A obscena Senhora D, 1982] and With my dog-eyes [Com os meus olhos de cão, 1986] are two short novels by the Brazilian writer Hilda Hilst (1930-2004) where the protagonists engage in a philosophical search for meaning that lead them to a state that is publicly interpreted as madness. In this analysis, they are read in light of the philosopher's Jacques Derrida theory of deconstruction. LÄS MER

  5. 10. Värdegrunden mellan pärmarna : En komparativ analys av Jan Guillous Ondskan och Chimamanda Adichies Lila hibiskus ur ett värdegrundsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Susanne Rehbinder; [2020]
    Nyckelord :värdegrund; didaktik; didaktisk potential; gymnasieskolan; svenskämnet; skönlitteratur; litteraturundervisning; Guillou; Ondskan; Adichie; Lila hibiskus;

    Sammanfattning : Skolans värdegrundsarbete ska genomsyra undervisningen inom alla ämnen och inom svenskämnet kan vägen in i detta arbete utgöras av litteratur. Syftet med studien är att undersöka didaktisk potential i två romaner ur ett värdegrundsperspektiv. Metoden utgörs av den nykritiska textanalysmetoden närläsning samt tematisk analys. LÄS MER