Sökning: "analys fall specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden analys fall specialpedagogik.

  1. 1. När den ena studiehindrande handlingen leder till den andra - några pojkars berättelser om utmaningar i studierna

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ylla Hinsch; [2022-10-19]
    Nyckelord :Studiehindrande handlingar; pojkar; relation; motivation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att få insikt om pojkars upplevelser av en period i skol gången som har haft inslag av avståndstagande handlingar från studierna. Teori: Till studien har det sociokulturella perspektivet legat till grund som teoretiskt ram verk, där grundantagandet är att kunskapen finns mellan människor och inte främst inom individen, där kunskapen bemästras och förädlas i samspel av olika perspektiv och utifrån olika situationer. LÄS MER

  2. 2. Elevassistent som särskilt stöd – ett lärarperspektiv : En kvalitativ studie om lärares syn på användandet av elevassistenter som särskilt stöd i lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Peter Border; Olle Malmberg; [2021]
    Nyckelord :specialpedagogik; årskurs 1–3; lärarperspektiv; elevassistent;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en bättre bild av hur lärare ser på sina erfarenheter av att använda det särskilda stödet elevassistenter i lågstadiet. Lärares attityder till stödet, hur läraren uppfattar elevens undervisning och hur skolorna använde sig av elevassistenter enligt lärarna var centrala frågor i undersökningen. LÄS MER

  3. 3. Blicken på specialpedagogik i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felicia Åhström; [2020]
    Nyckelord :pedagogik; specialpedagogik; lärare; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om det finns utmaningar med det specialpedagogiska arbetet i fritidshemsverksamheten och hur det i sådana fall kan påverka verksamheten enligt de pedagoger som arbetar i denna. Metoderna för att möjliggöra detta handlade om att samla in pedagogernas perspektiv genom intervjuer där observationer senare genomfördes i fritidshemsmiljöer för att skapa en kontext till de perspektiv som framkommit vid intervjuerna. LÄS MER

  4. 4. Socialt entreprenörskap och entreprenöriellt lärande : Hållbara förhållningssätt för skolan; och för framtiden - Elevers erfarenheter utifrån ett relationellt specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Anette Onn; [2017]
    Nyckelord :Entrepreneurial learning; Inclusion; Relational perspective; Special Needs Education; Social entrepreneurship; Entreprenöriellt lärande; Inkludering; Relationellt perspektiv; Socialt entreprenörskap; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate pupils’ experiences of social entrepreneurship and entrepreneurial learning in upper secondary school, from a relational Special Needs Educational perspective. How pupils’ in difficulties are affected, and benefit from social entrepreneurship and entrepreneurial learning is of particular interest as well as how these approaches can be related to inclusive education. LÄS MER

  5. 5. "Det beror på vilken svårighet barnet har" : Hur förskollärare och barnskötare i tre olika kommuner beskriver sitt förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Dimen Mustafa; Ida Helin; [2017]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskola; inkludering; pedagog; specialpedagogik;

    Sammanfattning : I bakgrund presenteras aktuella styrdokument och rapporters förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd. Förskolan ska finnas till för alla barn oavsett förutsättningar och behov. Alla barn ska inkluderas i en gemensam verksamhet som ska anpassas utifrån deras olikheter. LÄS MER