Sökning: "analys i företagsekonomi"
Visar resultat 21 - 25 av 637 uppsatser innehållade orden analys i företagsekonomi.
21. Artificiell Intelligens i Digital Marknadsföring : En kvalitativ studie om konsumentintegritet i samband med nyttjandet av AI
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Digital tools are rapidly evolving (Quach et al. 2022), and this is a contributing factor to the increase in breaches of consumer privacy. This creates a need to understand how consumers relate to marketing using Artificial Intelligence (AI) and personal information to enable personalization (Kumar et al. 2019). LÄS MER
22. Ledarskap i förändring : En kvalitativ studie om hur ledarskap och psykosocial arbetsmiljö förändrats till följd av Covid-19
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Introduktion: Pandemin och dess konsekvenser innebar flera år av utmaningar på alla nivåer i samhället. Det var särskilt utmanande för ledare att styra sin organisation i rätt riktning då framtiden var oviss och förändringen var oundviklig. Ledarskap påverkas av flera faktorer, varav en avgörande faktor är kontexten. LÄS MER
23. KAN AKTIV FONDFÖRVALTNING VARA ETT VÄGVINNANDE KONCEPT? : En analys av den svenska fondmarknaden i tider av ekonomisk osäkerhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : I denna studie så undersöks om aktivt förvaltade fonder presterar bättre än passivt förvaltade fonder i perioder med ekonomisk osäkerhet. Aktiva fonder syftar till att generera överavkastning genom aktiva val av värdepapper och “marknadstiming”, samtidigt som passiva fonder strävar efter att replikera avkastningen hos ett specifikt marknadsindex. LÄS MER
24. Etik inom influencer marketing ur ett konsumentperspektiv : En kvantitativ studie bland sociala medier-användare i Sverige.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Titel: Etik inom influencer marketing ur ett konsumentperspektiv - En kvantitativ studie bland sociala medier-användare i Sverige. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Carl-Ludwig Grafoson och Nina Törnblom Handledare: Blanca Astrid Moreno Datum: 2023 – Juni Syfte: Studiens syfte är att kartlägga hur vuxna användare av sociala medier i Sverige förhåller sig till olika aspekter av etik inom influencer marketing. LÄS MER
25. Svenska storbankers lönsamhet - En kvantitativ analys av svenska banker i kristider
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Titel: Svenska storbankers lönsamhet: En kvantitativ analys av svenska banker ikristiderNivå: Examensarbete på grundnivå i ämnet företagsekonomi (kandidatexamen) Författare: August Brehm och Erik CarlbäckHandledare: Fazle RahiDatum: 2023-06-01Syfte: Finanskrisen 2008–2009 fick förödande konsekvenser inom banksektorn i storadelar av världen, drygt tio år senare möttes världen av en pandemi som slog hårt påsamhället och världsekonomin. Syftet med denna uppsats är att försöka få en bättreförståelse genom kvantitativa jämförelser, hur svenska storbankers lönsamhet urskiljersig innan, under och efter finanskrisen samt COVID-19. LÄS MER