Sökning: "analys läromedel samhällskunskap"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden analys läromedel samhällskunskap.

  1. 11. Samernas särprägel : En narrativ analys av samerna i läromedel för årskurserna 4-6 i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jesper Zilén; [2019]
    Nyckelord :Samer; läroböcker; årskurs 4-6; narrativ analys;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 12. Kan texten tala? : En studie om röst och kausalitet i läromedel för samhällskunskap

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Jenny Rakovic Odobasic; [2019]
    Nyckelord :läsbarhet; röst; kausalitet; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker förekomsten av läsbarhetsvariablerna röst och kausalitet i tre läromedelstexter för ämnet samhällskunskap. Syftet med studien är att under­söka läromedels­texternas läsbarhet utifrån ett andraspråksperspektiv då röst och kausalitet är faktorer som främjar andraspråkselevers läsförståelse. LÄS MER

  3. 13. Ämnesbegrepp i samhällskunskap : En undersökning om användandet av ämnesbegrepp i två samhällskunskapsböcker för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Caroline Sundström; [2018]
    Nyckelord :subject concepts; learning materials; content analysis; text analysis; social studies; civics; primary school; elementary school; ämnesbegrepp; läromedel; innehållsanalys; text analys; samhällskunskap; grundskolan;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate and compare two textbooks used in social studies teaching when it comes to the use of subject concepts. The questions to be answered are: • What subject concepts can be found in each learning material? How many different subject concepts are present and how often are they used? • What is done to explain these subject concepts for the reader? How many of the total amount of subject concepts are explained? The methods used to answer these questions where both quantitative content analysis and qualitative text analysis. LÄS MER

  4. 14. Vad är en demokratisk skola? : En kvalitativ studie av läroplanerna Lgr 69, Lgr 80 och Lgr 11 med tillhörande samhällskunskapsläromedel för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Leyla Roza Celiker; Ida Lundstedt; [2016]
    Nyckelord :Didaktik; läroplansteori; läroböcker; kvalitativ studie; samhällskunskap; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Demokrati, normer och värderingar samt fostran är begrepp som genomsyrar läroplanerna för Lgr 69, Lgr 80 och Lgr 11. Dessa begrepp används i läroplanerna för att beskriva skolans demokratiuppdrag samt fostranuppdrag, där skolan, genom att lära eleverna om samhällets normer och värderingar, förbereder samt fostrar eleverna för sin roll som demokratiska medborgare (se avsnitt Analys och resultat). LÄS MER

  5. 15. Verktyg för att förstå fakta och fiktion? : En analys av läsförståelsediskurser i läroböcker för skolans mellanår.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eva Christiernin; [2015]
    Nyckelord :Didaktik; grundskola; läroböcker; textanalys; läsförståelse; textrörlighet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att beskriva och analysera vilken typ av läsförståelse som erbjuds i läromedel i svenska, naturkunskap och samhällskunskap i skolans mellanår. Undersökningen söker svar på vilka textrörlighetsdiskurser som kan identifieras i läroböcker i svenska, samhällskunskap (geografi) och naturkunskap i grundskolans mellanår och hur dessa kan förstås i relation till teorier och forskning kring läsförståelse. LÄS MER