Sökning: "analys matematik problemlösning"

Visar resultat 1 - 5 av 100 uppsatser innehållade orden analys matematik problemlösning.

  1. 1. Self-efficacy i matematisk problemlösning : En litteraturstudie om undervisningsmetoder för ökad self-efficacy hos gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Caroline Hallqvist; Martin Purfürst; [2024]
    Nyckelord :matematik; self-efficacy; problemlösning; undervisningsmetoder; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Denna studie är genomförd som en strukturerad litteraturanalys och syftar till att sammanställa undervisningsmetoder lärare kan använda för att för att öka gymnasieelevers self-efficacy inom matematisk problemlösning, samt undersöka hur aktuell forskning beskriver self-efficacy inom just problemlösning. Litteratur har främst sökts i databasen ERIC, men även UniSearch har använts som komplement. LÄS MER

  2. 2. Elevers svårigheter vid textbaserade problemlösningsuppgifter : En litteraturöversikt med utgångspunkt i läsförmåga och kognitiva processer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Persson; Johanna Nilsson; Jonna Åkesson; [2024]
    Nyckelord :Matematik; läsförmåga; läsförståelse; problemlösningsuppgifter; kognitiva processer; minnesförmåga och avkodning;

    Sammanfattning : I litteraturöversikten undersöker vi om det finns en korrelation mellan läsförståelse och matematik, med särskild inriktning på vad som kan förklara elevernas svårigheter relaterat till deras prestationer av textbaserade problemlösningsuppgifter inom matematik. Målet är att identifiera vilka specifika faktorer som påverkar elevers svårigheter när de löser textbaserade matematikuppgifter. LÄS MER

  3. 3. Språkstörning inom Matematiken : Matematiklärarens strategier för att inkluderaelever med språkstörning i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mohammad Al Kabra; Arash Farhadi; [2023]
    Nyckelord :Language impairment; problem solving; mathematics; sociocultural perspective; Språkstörning; problemlösning; matematik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Elever med språkstörning kan ha svårt att tillgodogöra sig matematikundervisningen, vilket kan påverka deras kunskapsutveckling och möjlighet att nå de fastställda kunskapskriterierna. Därför är det nödvändigt att undersöka hur språkstörning kan påverka elevernas matematikinlärning och vilka metoder som finns för att inkludera dessa elever i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Kooperativt lärande: Problemlösningsförmåga och interaktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Disa Zander; Claudia Sampognaro; [2023]
    Nyckelord :Gruppinlärning; Interaktion; Interaktionsmönster; Kommunikation; Kooperativt lärande; Matematisk problemlösning; Matematikundervisning; Samarbete;

    Sammanfattning : Följande arbete är en kunskapsöversikt som är en del av grundlärarutbildningen på Malmö Universitet. Syftet är att sammanställa vad den kooperativa metoden kan ha för betydelse för elevers problemlösningsförmåga utifrån den interaktion som sker. LÄS MER

  5. 5. Utomhusmatematik som undervisningsmetod i skolan : en litteraturöversikt av undervisningsaktiviteter, motivation och prestation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Fabian Vestring; [2023]
    Nyckelord :Utomhusmatematik; undervisningsaktiviteter utomhus; motivation; prestation; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Den här litteraturstudien redogör för vilka undervisningsaktiviteter/undervisningsmetoder som används i utomhusmatematik. Utomhusmatematikens påverkan på elevers motivation samt vilka faktorer kan förklara den påverkan diskuteras utifrån olika utomhusaktiviteter inom matematik. LÄS MER