Sökning: "analys medier"

Visar resultat 1 - 5 av 1355 uppsatser innehållade orden analys medier.

  1. 1. Populärt med populism? En kvantitativ och kvalitativ analys om alternativmediers populistiska uttryck i rapporteringen om terrordådet mot svenskar i Bryssel 2023

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johanna Berglund; Hillevi Olsson; Lovisa Proos; [2024-03-12]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the populism aspect within alternative right-wing and left-wing media. It is carried out by conducting a quantitative study combined with a qualitative study for closer analysis. LÄS MER

  2. 2. KOM SOM DU ÄR. En semiotisk analys av Försvarsmaktens filmkampanjer utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mona Kamali; [2024-03-06]
    Nyckelord :Jämställdhet; genus; Försvarsmakt; myndighet; semiotik; kommunikation;

    Sammanfattning : In recent decades, the Swedish Armed Forces have undergone major changes as gender neutral. Men and women must fight side by side for the motherland as equals. This new conscription creates new challenges for the Swedish Armed Forces communication when both men and especially women are desired to join them. LÄS MER

  3. 3. Svensk Satir i Flux: En Tidsresa från Papper till Pixel. En semiotisk analys om hur satiren i Sverige har ändrats över tid

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sara Tervonen; Hanna Steringer; [2024-03-06]
    Nyckelord :Satir; satirteckningar; digitalt; medier; tidningar; politik;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis is to examine the satire climate in Sweden. In the 1970’s, satire art was frequently published in Swedish newspapers in contrast to today where satire art is barely existent in newspapers. LÄS MER

  4. 4. ÄR KÖNSSTEREOTYPISK KOMMUNIKATION I DEN SVENSKA RIKSDAGEN EN GREJ? En kvalitativ analys av svenska utrikesdebatter utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ebba Lindkvist; Tilda Martinsson; Evelina Pahkasalo; [2024-03-04]
    Nyckelord :Politisk kommunikation; genus; könsstereotyper; utrikespolitisk debatt; Sveriges riksdag; Ukraina;

    Sammanfattning : Executive summary A big part of political communication is strategically planned to influence our knowledge, opinions, and assumptions about reality. Political communication is by science often proven to be built on gender stereotypical expectations, which means that male and female politicians largely use different ways to communicate. LÄS MER

  5. 5. Klimatrubrikens påverkan på läsarens intresse : En kvantitativ och kvalitativ analys om vad för klimatrubriker ungdomar tenderar att lockas av

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Fabian Sand Igelström; Loke Johansson; [2024]
    Nyckelord :Rubriker; klimatförändring; blandad metod; gestaltningsteorin;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to identify what kind of climate headlines that people aged 18 to 25 think are most interesting and attractive. The theoretical framework used in the essay is framing theory and relevance theory. Framing theory is used to understand how journalists think when they form a headline. LÄS MER