Sökning: "analys om biblioteket"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden analys om biblioteket.

  1. 1. "NÅ UT TILL FLER UNGDOMAR OCH SÄNKA TRÖSKLARNA IN TILL BIBLIOTEKET" : En studie om Tiktok-kontos förändringar på folkbiblioteket utifrån folkbibliotekariers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Saga Olsson; Maya Lundgren; [2024]
    Nyckelord :Tiktok; Booktok; Sociala medier; Folkbibliotek; Folkbibliotekarie; Förändring; Förändingsprocess;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen har undersökt hur förändringsprocessen gick till när folkbibliotek skapade Tiktok-konton och vilka faktorer som spelade roll för kontos upprätthållning. Studien undersökte också hur bibliotekens konton på plattformen har förändrat biblioteksverksamheten enligt folkbibliotekarien. LÄS MER

  2. 2. Hela biblioteket stormar : En tematisk analys av pliktbibliotekens beredskap, samarbete och resiliens vid kriser med extremt väder

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sophie Gusebrandt; Sanne Wahlström; [2023]
    Nyckelord :pliktbibliotek; beredskap; kollaborativ krishantering; samarbete; resiliens; kris; naturkatastrof; extremt väder;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka svenska pliktbiblioteks krisberedskap och därmed hur beståndet bevaras vid extremt väder. De två första forskningsfrågorna handlar om vilken beredskap och vilka samarbeten svenska pliktbibliotek har för att skydda sitt bestånd vid extremt väder. LÄS MER

  3. 3. Läsfrämjande arbete på fritidshemmet : En intervjustudie om hur lärare i fritidshem resonerar om läsfrämjande arbete på fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lövgren Emma; Bergenhill Jennifer; [2023]
    Nyckelord :Lärare i fritidshem; fritidshem; läsfrämjande arbete; litteratur; läsning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur sex lärare i fritidshem resonerar om läsfrämjande arbete på fritidshemmet. Frågeställningarna som har utformats utifrån syftet och som använts i studien är; Bedriver lärarna i fritidshemmet ett läsfrämjande arbete och vad anser de att detta syftar till? Använder lärarna i fritidshemmet några strategier för ett läsfrämjande arbete och i så fall vilka? Anser lärarna i fritidshemmet att det finns utmaningar och möjligheter för att arbeta läsfrämjande i fritidshemmet och i så fall vilka är dessa? För att samla in data användes kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Impact of the autoencoder-based FINTA tractogram filtering method on brain networks in subjects with Mild Cognitive Impairment

    Master-uppsats, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)

    Författare :Teodor Pstrusiński; [2023]
    Nyckelord :Tractography; Autoencoder; diffusion MRI; Filtering; Graph; Connectome; Traktografi; Autoencoder; diffusions MRT; Filtrering; Graf; Konnektom;

    Sammanfattning : Diffusion Magnetic Resonance Imaging (dMRI) is a method for measuring molecular diffusion in biological tissue microstructure. This information can be used to predict the location and orientation of white matter fibers in the brain, a process known as tractography. LÄS MER

  5. 5. "Inte en egen liten ö" : Ett arrangemangsteoretiskt perspektiv på skolbibliotekets roll för elevers läsvanor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Valda Haglund; [2022]
    Nyckelord :school library; reading promotion; reading habits; Library as assemblage; civic bildung; skolbibliotek; läsfrämjande; läsvanor; biblioteket som ett arrangemang; medborgerlig bildning;

    Sammanfattning : Problemställning och syfte: Undersökningen rör vilken roll skolbiblioteket spelar för elevers läsvanor och vilka förutsättningar som krävs för att bidra till elevers medborgerliga bildning. Syftet är att skapa förståelse för skolbibliotekets verksamhet, som institution inom det svenska skolsystemet, och dess roll för bildning genom utveckling och etablering av gymnasieelevers läsvanor. LÄS MER