Sökning: "analys på kartläggning i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden analys på kartläggning i skolan.

  1. 1. Digitaliseringens påverkan på elevers litteracitet i årskurs F-6 : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Peter Mossberg; Alma Gotemark; [2024]
    Nyckelord :Litteracitet; läs-och skrivutveckling; digitalisering; ny litteracitet; multimodalitet;

    Sammanfattning : Förmågan att läsa och skriva, även kallat litteracitet, har under de senaste decennierna reformerats som följd av digitaliseringens snabba förändring av samhället och därmed även skolan.   Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad som kännetecknar forskning kring hur digitaliseringen påverkar litteraciteten hos elever i årskurs F-6, samt vilka innebörder forskare lägger i den nya litteraciteten som ständigt utvecklas. LÄS MER

  2. 2. Förväntningar och pygmalioneffekten i svensk skola En kvalitativ undersökning i hur lärare ser på förväntningar och pygmalioneffektgen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Paul Roberts; [2023-07-03]
    Nyckelord :Förväntningar; pygmalioneffekten; kön; etnicitet; fysisk attraktivitet; elevprestationer;

    Sammanfattning : Förväntningar i skolan är ett viktigt ämne på grund av pygmalioneffekten som innebär att om någon förväntar sig ett visst utfall så finns det större chans att det utfallet således blir verklighet. För skolan innebär det att om en lärare har låga förväntningar på en elev finns det större chans att eleven presterar sämre. LÄS MER

  3. 3. Är alla inräknade? En studie om hur matematiklärare och speciallärare i matematik skapar tillgängliga lärmiljöer i matematikundervisningen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna-Carin Melin; IdaLouise Wichmann; [2023-06-15]
    Nyckelord :tillgänglig lärmiljö; dilemma; helklassundervisning; mångfald; matematiksvårigheter; ledning och stimulans; samverkan;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med studien har varit att utifrån de dilemman som skolan står inför, undersöka hur lärare och speciallärare kan samverka för att skapa tillgängliga lärmiljöer, i matematikundervisningen i helklass, där alla är inräknade. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där det sociala sammanhanget blir basen i att alla ska känna sig inräknade. LÄS MER

  4. 4. Koldioxidberäkningsverktyg som kan främja hållbara beteenden : Utveckling av ett användarvänligt verktyg för vägtransportens utsläpp

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Emmy Lindberg; [2023]
    Nyckelord :carbon dioxide calculation; road transport; carbon literacy; sustainable behaviours; koldioxidberäkning; vägtransport; koldioxidlitteracitet; hållbara beteenden;

    Sammanfattning : Att minska koldioxidutsläppen är en av vår tids stora utmaningar. Transportsektorn bidrar till ökade växthusgaser, en tredjedel av Sveriges territoriella utsläpp kommer från inrikes transporter och vägtransport ansvarar för majoriteten av utsläppen. LÄS MER

  5. 5. Användning av textböcker i undervisningen av ämnet engelska : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Borck; Felicia Rönnefeldt; [2023]
    Nyckelord :Textböcker; läromedel; undervisningsmaterial; undervisningsstrategier; engelska som andraspråk;

    Sammanfattning : Skolan har enligt styrdokumenten en skyldighet och ett ansvar att på bästa sätt ge eleverna möjligheter att utveckla kunskaper och värden. På grund av den globalisering som har skett och fortfarande sker ökar individens behov av goda kunskaper i engelska för att kunna verka som samhällsmedborgare i en global värld. LÄS MER