Sökning: "analys postkolonial teori"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden analys postkolonial teori.

  1. 1. “De håller på med renar va?” : En analys av hur urfolket samerna representerats i skolans styrdokument mellan åren 1962 och 2022.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Peter Alsén; [2024]
    Nyckelord :Läroplan; Same; Sami; Sápmi; Skola; Styrdokument; Urfolk; Ursprungsbefolkning;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ innehållsanalys av Sveriges styrdokument för svensk grundskola, med fokus på samisk representation. Analysen är avgränsad till tidsperioden 1962-2022 då denna tidsperiod innefattar alla läroplaner för den obligatoriska allmänna grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Konflikten om marken : En kvantitativ och kvalitativ analys av nyhetsbevakningen kring gruvdriften i Kiruna mellan 2020-2023

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Eja Andersson; [2023]
    Nyckelord :Samer; postkolonial teori; gruvindustrin; minerallag; rennäring;

    Sammanfattning : I Kiruna möts två riksintressen på markerna: Minerallagen och Rennäringslagen. Denna studie undersöker hur Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Norrländska Socialdemokraten och Norrbottens-Kuriren har beskrivit gruvindustrin i Kiruna under de senaste tre åren. LÄS MER

  3. 3. ”Jag förstår mer hur detta med kolonialism är så djupt rotat i oss.” : Det medvetandegörande litteratursamtalet som transformativt lärande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Nordlander; [2023]
    Nyckelord :litteraturpedagogik; litteratursamtal; transformativt lärande;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur samtal om litteratur i skolan kan vara en del av ett lärande som gynnar fördjupad förståelse av erfarenheter av exempelvis rasism, diskriminering och de maktstrukturer som upprätthålls av dessa. Skolan framhävs i Läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket 2011a) som en viktig mötesplats för att tillvarata kulturell mångfald, där ovan nämnda erfarenheter kan vara en pusselbit för en lyhörd samexistens i samhället. LÄS MER

  4. 4. Tre profetior, ett träd och ett panteon av gudar : En hermeneutisk analys av hur Mayareligiositet porträtteras i film och serier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Moa Kousholt; [2023]
    Nyckelord :Religion and film; Mayareligion and film; post-colonial theory; Religion och film; Maya; Mayareligion; Mayareligion och film; postkolonial teori;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how Mayareligiosity is portrayed and expressed in visual media in the form of series and films. The study also aims to investigate why Mayareligiosity is portrayed and expressed in that way and to discuss what reasons may be behind this. LÄS MER

  5. 5. Köksväxtens rike : Ett exegetiskt-hermeneutiskt studium av en markansk extas (Mark 4:30-32; 16:1-8)

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Bibelvetenskap

    Författare :Samuel Stenberg; [2023]
    Nyckelord :Bibelvetenskap; Exegetik; Hermeneutik; Markusevangeliet; Nya testamentet; Filologi; Narrativ analys;

    Sammanfattning : I detta bibelvetenskapliga studium undersökes möjligheten att använda Mark 4:30-32, det vill säga Liknelsen om senapskornet, som en narrativ tolkningsnyckel för att söka förstå den enigmatiska och abrupt avslutade uppståndelseberättelsen i Mark 16:1-8. I syfte att undersöka denna möjlighet, begagnas en kombination av filologisk analys, narrativ metod, postkolonial teori och dekonstruktiv kritik. LÄS MER