Sökning: "analys sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 730 uppsatser innehållade orden analys sociala medier.

  1. 1. Sommargator : En studie om det temporära användandet av gaturummet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Josefine Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Sommargata; temporära aktiviteter; levande stad; mänsklig skala; bilfritt;

    Sammanfattning : Temporära aktiviteter är ett fenomen som blivit alltmer aktuellt inom stadsplaneringen, där man med det temporära kan frångå långa planeringsprocesser för att istället planera på ett snabbare och mer flexibelt sätt. Denna studie undersöker hur Uppsala kommun arbetar med temporärt användande av gaturummet, genom att studera deras arbete med sommargator. LÄS MER

  2. 2. ”Det är som att hela världen har fått ADHD” : En tematisk analys av motiven bakom varför människor väljer att aktivt minska sin skärmtid och konsumtion av traditionella nyhetsmedier och hur det går till

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Felicia Bylund; [2024]
    Nyckelord :medie- och kommunikationsvetenskap; tematisk analys; semistrukturerade intervjuer; digital detox; uses-and-gratifications; mediepåverkan; självreglering; självkontroll; lågengagemang; mångsyssleri;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att genom semistrukturerade intervjuer som metod förmaterialinsamling och en tematisk analys undersöka människors motiv och bakgrundtill att aktivt minska sin konsumtion av sociala medier och traditionella nyhetsmedier,antingen helt och hållet eller i tidsperioder. Samt vilka åtgärder som individen tar till föratt öka sin självkontroll och självreglering. LÄS MER

  3. 3. Förtroendeskapande online : följares syn på influencers och politisk aktivism

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Olivia Avendano; Hanna Kjellgren; [2024]
    Nyckelord :Digital aktivism; influencer; autenticitet; publikstudier; förtroende; sociala medier; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen “Förtroendeskapande online: Följares syn på influencers och politisk aktivism” är författad av Hanna Kjellgren och Olivia Avendaño på fortsättningskursen i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet. I uppsatsen genomförs en publikstudie utifrån ett autenticitetsperspektiv om hur sociala medieanvändare uppfattar influencers politiska aktivism i sociala medier mot bakgrund av deras växande roll som opinionsbildare de senaste åren. LÄS MER

  4. 4. Viral eller Lojal? - En utredning om förhållandet mellan privatanställdas yttrandefrihet och kritikrätt respektive lojalitetsplikt i relation till användandet av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Ellen Elofsson; Alice Di Vincenzo; [2024]
    Nyckelord :yttrandefrihet; kritikrätt; lojalitetsplikt; sociala medier; tystnadsplikt; uppsägning; avsked; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att återge rättsläget inom yttrandefrihet, kritikrätt och lojalitetsplikt, främst i förhållande till arbetstagares och arbetsgivares rättigheter och skyldigheter inom anställningsförhållandet, i den privata sektorn. Ett särskilt intresse ges åt tillämpning på sociala medier. LÄS MER

  5. 5. ”Shame of missing out”, det nya FOMO : En kvalitativ intervjustudie om hur känslor hos unga kvinnor upplevs när influencers uppmanar till konsumtion på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Alice Klevfors; Nilsson Isabell; [2024]
    Nyckelord :Impulsive consumption; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationship building; Instagram; emotions; qualitative interview study; thematic analysis; young women; Sweden; Impulsiv konsumtion; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationsskapande; Instagram; känslor; kvalitativ intervjustudie; tematisk analys; unga kvinnor; Sverige;

    Sammanfattning : With the increasing trust and power of influencers on social media, more research and information are needed on how influencers affect the emotions of their followers. The climate that exists on social media today contributes to calls for unsustainable consumption, which is something that influencers in particular contribute to. LÄS MER