Sökning: "analys socialpsykologi"

Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden analys socialpsykologi.

  1. 21. Den Sociala Identitetens Inverkan På Subjektiva Bedömningar Av Att Dela Värderingar Med "Andra" - En psykologisk analys av motstridiga uppgifter i Integrationsbarometern 2004

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Martin Geisler; [2006]
    Nyckelord :social identitetsteori; attributionsteori; värderingar; normer; intergruppsrelationer; grupptjänande bias; attityder; konformitet; Social psychology; Socialpsykologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study examined some contradictive results in a report from the Swedish board of Integration. The contradiction was concerning the Swedish populations dismissive judgments of experience a shared ground of values between the Swedish society and those witch are generally held within Islam. LÄS MER

  2. 22. Organisatoriska grundvärderingar: Riktmärke eller tomma ord? - en studie om ledarskap och värderingar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Rebecca Haglid; Monica Haune; [2006]
    Nyckelord :Psykologi; Psychology; organisationsförändring; grundvärderingar; värderingar; organisationskultur; ledarskap; Social psychology; Socialpsykologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna explorativa studie har varit att skapa en bild av chefens upplevelse gällande organisationens grundvärderingar och dess betydelse i dennes ledarskap, genom att undersöka hur de resonerar kring värderingar i relation till sitt arbete, organisatoriska värderingars funktion och det värderingsarbete som bedrivs. Åtta semistrukturerade intervjuer genomfördes med chefer på olika organisatoriska nivåer inom en produktionsenhet på ett företag inom kemi och läkemedelsbranschen. LÄS MER

  3. 23. "Det löser sig" - en explorativ studie av killars syn på vikten av prestation i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Jerry Leijon; Christian Servin; [2006]
    Nyckelord :Social psychology; Psykologi; Psychology; maskulinitet; adolescensen; betyg; killar; högstadiet; Socialpsykologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna undersökning är ämnad att utforska högstadiekillars syn på de bakomliggande orsakerna till det faktum att deras grundskolebetyg är sämre än tjejernas, och att denna skillnad ökar. Analys av intervjuer med de 31 medverkande killarna gav ett antal möjliga förklaringar, bland annat; bristande planeringsförmåga, en odefinierad optimism om framtiden samt en instrumentell-strategisk inställning till betyg. LÄS MER

  4. 24. Arbetslösa ungdomars attityder till arbete, arbetsmarknadsåtgärder och deras framtidstro

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Anna Pensjö; [2006]
    Nyckelord :Ungdomsarbetslöshet; Sysslolöshet; Arbetsmarknadsåtgärd; Övergång; Skola; Arbetsliv; Attityd till arbete; Socialpsykologi; Handlingsteori; Brukarperspektiv; Kvantitativ metod;

    Sammanfattning : Studien har haft fokus på ungdomars svårigheter att komma in på arbetsmarknaden, och om huruvida ungdomars förväntningar och handlingsutrymme kunde påverkas av att de var arbetslösa. Syftet med denna studie har varit att genom kvantitativ metod ta reda på ungdomars förväntningar på sin framtid, samt på vad de har för tilltro till att få hjälp med att komma närmre sina mål genom två samverkansprojekt, där de erbjöds olika arbetsmarknadsåtgärder, med målet att ungdomarna skulle gå vidare till arbete eller utbildning. LÄS MER

  5. 25. Betydelsen av motiv till prosociala beteenden för popularitet i årskurs 2 och 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Anders Adolfsson; Ola Axelsson; [2005]
    Nyckelord :socialpsykologi; lärare; självuppfattning; barn; Social psychology; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna undersökning studeras om motiv till prosociala beteenden påverkar sociometrisk och upplevd popularitet bland elever i årskurs 2 och årskurs 4 (n= 209). Genom självskattningar och lärarskattningar fanns fyra motivkategorier vilka var altruistiska, scripted, expansivt egoistiska och defensivt egoistiska. LÄS MER