Sökning: "analys tjänster"

Visar resultat 1 - 5 av 600 uppsatser innehållade orden analys tjänster.

  1. 1. En undersökning av användningen av lagstadgade tillgänglighetskrav vid utveckling och utvärdering av kommunala e-tjänster : En kvalitativ intervjustudie med ett urval av yrkesverksamma inom kommunal e-tjänsteutveckling

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emma Blomqvist; [2024]
    Nyckelord :e-tjänster; Tillgänglighet; Utvärdering av e-tjänster; Utveckling av e-tjänster; e-tjänsteutveckling; Kommunala e-tjänster; DOS-lagen; offentlig sektor; digitalisering;

    Sammanfattning : Kommunala e-tjänster i Sverige är ett resultat utav e-förvaltningens syfte att tillgodose invånare med användbara e-tjänster. Flera studier visar dock att kommunernas e-tjänster trots lagstadgade tillgänglighetskrav från DOS-lagen uppvisar stora mängder tillgänglighetsbrister vilket resulterar i att dessa inte är tillgängliga för alla invånare i den utsträckning som de ska vara. LÄS MER

  2. 2. En studie om tillit till staten

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Fredrik Sjöstrand; Johan Öhlin; [2024]
    Nyckelord :Tillit till staten; Demokratisk kvalitet; Globaliseringens effekter; Offentlig sektor; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker tillit till staten i en europeisk kontext, i syfte att förstå de faktorer som påverkar detta förtroende och deras samspel. Med hjälp av en analys av europeiska länder utforskar studien sambanden mellan globalisering, styrkan i demokratin, storleken på den offentliga sektorn och tillit till staten. LÄS MER

  3. 3. Användning av prestationsmätning inom IT Service Management hos fem små och medelstora företag : En kvalitativ studie om upplevda fördelar, utmaningar och risker

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Felicia Strandberg; [2024]
    Nyckelord :ITSM; IT Service Management; ITIL; SME; it-tjänstehantering; små och medelstora företag; prestationsmätning;

    Sammanfattning : Att leverera IT-relaterade tjänster är utmanande för många företag och verksamheter. För att underlätta för leverantörer av IT-tjänster har processtöd tagits fram som går under namnet IT Service Management där det ledande ramverket ITIL tillhandahåller riktlinjer för bland annat processer i form av incident- och problemhantering. LÄS MER

  4. 4. Äldres användning och upplevelse av 1177.se : En kvalitativ analys

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Freja Jakobsson; Johan Sörlin; [2024]
    Nyckelord :1177; UTAUT; digital healthcare services; seniors; patient portal; 1177; UTAUT; digitala vårdtjänster; äldre; patientportal;

    Sammanfattning : Regeringen är skyldig att framställa och tillhandahålla allmänna tjänster till alla medborgare oberoende av åldersgrupp, etnicitet och kön. Regeringen har som ambition att digitalisera offentliga sektorer för att skapa en mer lättillgänglig och effektiv service, med målet att skapa en enklare vardag för medborgare. LÄS MER

  5. 5. Säkerhetsgranskning av DMZ-kraven för CGI:s Digital Portal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Evgenii Nikitin; Cornelis Fernström; [2024]
    Nyckelord :CGI; DMZ; Demilitariserad zon; Nätverkssäkerhet; Nätverkskommunikation; Datakommunikation; IPv4 IPv6; SSO;

    Sammanfattning : Internet är idag en enorm samling av information och möjligheter, där webbservrar bland annat finns placerade för att tillgängliggöra olika webbtjänster. Inom detta arbete har vi i samband med det internationella IT-företaget CGI utfört en analys på säkerhetsaspekter kring webbtjänsten Digital Portal (en självbetjäningsportal) som CGI byggde för att erbjuda tjänster till sina kunder. LÄS MER