Sökning: "analys ungdomsböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden analys ungdomsböcker.

  1. 1. Genusnormer i barn- och ungdomslitteratur på mellanstadiet : – En analys av Enola Holmes och kidnappningsmysteriet, samt Enola Holmes och den försvunna flickan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ellen Karlsson; Isabelle Ångerud; [2023]
    Nyckelord :Genus; genusnormer; barnlitteratur; Enola Holmes; pedagogiskt verktyg;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Nancy Springers böcker Enola Holmes och kidnappningsmysteriet (2018) och Enola Holmes och den försvunna flickan (2019). Syftet med detta arbete är att undersöka hur genus skildras i barnlitteratur, utifrån två barn- och ungdomsböcker utläses hur dessa representerar respektive skiljer sig från traditionella genusnormer. LÄS MER

  2. 2. Hästen och hans pojke : Nya perspektiv på hästboksgenren genom en studie av B. Wahlströms Djurböcker för ungdom

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Amelie Planck; [2023]
    Nyckelord :hästböcker; ungdomsböcker; genre; djurböcker;

    Sammanfattning : Abstract I uppsatsen Hästen och hans pojke: Nya perspektiv på hästboksgenren genom en studie av B. Wahlströms Djurböcker för ungdom, diskuteras hästboksgenren och hur den har beskrivits och definierats. LÄS MER

  3. 3. ”Det är bättre att ha ont utanpå än inuti” : En kvalitativ textanalys av tre skönlitterära verk utifrån temat utanförskap i relation tillskolans värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ella Ekström; Emma Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Utanförskap; segregation; värdegrund; normer; kognitiv litteraturteori; boksamtal; skönlitterära barn- och ungdomsböcker;

    Sammanfattning : Skollagen (2010:800) slår fast att all skolpersonal är ålagd att förmedla och förankra värdegrunden i och utanför undervisningen. I värdegrunden återfinns värden som elever ska utveckla under sin skolgång. LÄS MER

  4. 4. Hedersmetaforer : En analys av konceptuella metaforer i skildringar av hedersvåld i ungdomsböcker på svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Nima Daryamadj; [2022]
    Nyckelord :konceptuell metafor; metafor; hedersvåld; hedersnormer; ungdomsböcker;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker konceptuella metaforer om hedersvåld i skönlitterära ungdomsböcker på svenska. Med utgångspunkt i Lakoff och Johnsons Conceptual Metaphor Theory undersöks vilka konceptuella metaforer som används om heder, vad dessa metaforer avslöjar om hur hedersvåld konceptualiseras, samt vilka potentiella värderingar dessa metaforer ger uttryck för. LÄS MER

  5. 5. ”På en gångväg genom en labyrint av höghus”. En analys av miljö, klass och identitet i 5 ungdomsromaner

    Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Litteratur - Kultur – Media

    Författare :Marta Toledo Jörgenssen; [2022]
    Nyckelord :Mats Wahl; Douglas Foley; Mats Berggren; Alby; Alsta; ungdomslitteratur; ungdomar; rumsteori; miljö; plats; rum; urban; stad; förort; motiv; förbindelselänkar; skolmiljö; hemmiljö; panoramaperspektiv; identitet; klasstillhörighet; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I Lydia Wistisens avhandling Gångtunneln (2017) nämner hon att storstaden kommit att bli den mest vanliga miljöskildringen i ungdomslitteraturen under 1900-talet. Ungdomar har en egen stadsgeografi och det är dessa erfarenheter som visar sig i ungdomslitteraturen. Ungdomars förflyttningar i staden går från rum till rum. LÄS MER