Sökning: "analysbegrepp"

Visar resultat 11 - 15 av 69 uppsatser innehållade ordet analysbegrepp.

  1. 11. Från barnlitteratur till värdegrundsarbete : – En textanalys av böckerna om Kerstin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Ahlnäs; Ida Makkonen; [2022]
    Nyckelord :Helena Hedlund; Kerstin; etik; normer; inkludering; högläsning; barnlitteratur; litteratursamtal;

    Sammanfattning : I denna uppsats genomförs en kvalitativ textanalys av Helena Hedlunds tre första skönlitterära barnböcker om Kerstin. Verken vi har analyserat är Det fina med Kerstin (2018), Att vara Kerstin (2019) och Kerstin livet och döden (2020). LÄS MER

  2. 12. Vad är grejen med maten? : En etnografisk studie om förskolan med måltiden i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Annie Axell; Mathilda Grennborg; [2022]
    Nyckelord :Förskolan; pedagogik;

    Sammanfattning : Måltiden har alltid funnits och sett olika ut och i förskolan är måltiden en återkommande aktivitet. Många barn äter flera mål om dagen på förskolan, måltiden kan vara en plats för omsorg, lärande och social interaktion. LÄS MER

  3. 13. Förskollärares tolkningsutrymme i Lpfö18 : En kvalitativ intervjustudie med fokus på musik och flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Pim Ehrelind; Emma Sundstedt; [2022]
    Nyckelord :läroplanen; tolkningsutrymme; förskollärare; ramfaktorteori; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan förmedlar den värdegrund som verksamheten ska vila på, samt de mål och riktlinjer förskollärare ska förhålla sig till. Målen i läroplanen formulerar vad förskollärares arbete ska innehålla men inte hur arbetet ska gå till. LÄS MER

  4. 14. Vilka didaktiska val främjar elevers muntliga kommunikativa förmåga i engelska? : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Margaretha Granath; [2022]
    Nyckelord :Muntlig kommunikativ förmåga; didaktik; engelskundervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få kunskap om hur lärare i engelska planerar,genomför och bedömer elevers muntliga kommunikativa förmåga i engelska. Urvalet blev fyralegitimerade verksamma lärare i ämnet engelska, i årskurs 4–6, på fyra kommunala skolor. LÄS MER

  5. 15. Digitala verktyg i engelskundervisning : Lärare och elevers uppfattningar i åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nathalie Arvidsson; Amanda Molin; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; engelskundervisning; mellanstadiet; motivation;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att undersöka lärare och elevers uppfattningar om användandet av digitala verktyg i engelskundervisningen. Den har även syftat till att undersöka hur elevers motivation påverkas av användandet av digitala verktyg i engelskundervisningen. LÄS MER