Sökning: "analysera en dikt"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden analysera en dikt.

  1. 1. ”Det är som en dikt egentligen, men ändå inte” : Gymnasieungdomars samtal om den lyrik de läser på sin fritid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cajsa Ranglin; [2023]
    Nyckelord :upper secondary school; Swedish; poetry; affect-based strategy; reader-response; gymnasieskolan; svenska; lyrik; affektiv utvärdering; reader-response;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av att det finns en diskrepans mellan poesiläsningen i skolan och gymnasieungdomars fritidsläsning av poesi är syftet med studien att ge ett kunskapsbidrag om vilka spår av svenskämnet som kan urskiljas ur ungdomars samtal om den lyrik de läser på fritiden. För att möta studiens syfte har följande frågeställningar besvarats (1) Vad präglar gymnasieungdomars val av lyrik? (2) Hur präglas lyriksamtalen av ämnesspecifikt språk? (3) Vad kan framträda i lyriksamtal när gymnasieungdomar själva väljer lyrik utifrån vad de läser på fritiden? Metoden som användes var fokusgruppsamtal med 16 ungdomar som läser kursen svenska 3. LÄS MER

  2. 2. VERK AV UNDER. En analys av Daniil Charms texter utifrån Bibeln som hypotext

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Linnéa Bergfalk Erkmar; [2019-09-05]
    Nyckelord :ryska; Daniil Charms; ”Istorija”; ”Son”; ”Neožidannyj ulov”; Bibeln; Intertextualitet; Renate Lachmann;

    Sammanfattning : Syfte: Att analysera Daniil Charms prosatexter ”Istorija” och ”Son” samt hans dikt ”Neožidannyj ulov” utifrån bibelreferenser. Teori: Intertextuell teori, som innebär att alla texter som skrivs står i relation till andra texter som skrivits. LÄS MER

  3. 3. Elevers syn på poesi i undervisningen : En kvalitativ studie utifrån elevers attityder och förmågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Fannie Petersson; Lisa Roth; Jenny Alvarez; [2019]
    Nyckelord :Poesi; lyrik; attityder; förmågor; sociokulturellt perspektiv; dikter; utveckling; elever.;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskningsstudie är att undersöka elevers attityder och kunskapsutveckling i arbete med poesi, med utgångspunkt i arbete med ett av oss utformat lektionsupplägg. Studien utgår från forskning kopplat till poesi och ett lektionstillfälle med elevperspektiv i fokus. LÄS MER

  4. 4. Kunskap & bedömning i dansimprovisation : en intervjustudie om tre lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sanna Gren; [2019]
    Nyckelord :dans; improvisation; kunskap; bedömning;

    Sammanfattning : Studien beskriver och analyserar tre danslärares perspektiv på improvisation som ett ämne i dansundervisning. Syftet med stud I mitt arbete kommer jag att undersöka, beskriva och reflekteraöver mina egna kreativa processer i mitt eget skapande och iallmänhet. LÄS MER

  5. 5. The Meeting of Childhood and Colonialism in William Blake’s Songs of Innocence and of Experience

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Fredrik Karlsson; [2018]
    Nyckelord :William Blake; Black; Childhood; Colonialism; Poetry; Social criticism; White; William Blake; Barndom; Kolonialism; Poesi; Social kritik; Svart; Vit;

    Sammanfattning : In Songs of Innocence and of Experience William Blake contrasts childhood and adulthood. This essay relates this to another prominent social issue in the collection, colonialism. This essay aims at answering the question of what happens when the child is black rather than white. LÄS MER