Sökning: "analysera observation skola"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden analysera observation skola.
1. Kooperativt lärande i de samhällsorienterande ämnena i årskurs F-6 : en kunskapsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Kooperativt lärande har sedan mitten på 1900-talet varit en undervisningsmetod där eleverna samarbetar utifrån bestämda principer, där det gemensamma målet är lärande, men som också utvecklar sociala kompetenser. Syftet med vår kunskapsöversikt var att analysera, sammanställa och presentera vad som kännetecknar forskning om kooperativt lärande i de samhällsorienterande ämnena i årskurs F-6. LÄS MER
2. SPÅR AV FREINETPEDAGOGIK En aktionsforskningsstudie om utvecklandet av freinetpedagogik i ett arbetslag
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka hur pedagoger i ett arbetslag involveras i utforskandet och utvecklandet av ett freinetpedagogiskt arbetssätt. Syftet är också att identifiera hinder och möjligheter som finns för freinetpedagogikens utövande. Teori: I studien används praktikarkitekturer som teoretiskt ramverk. LÄS MER
3. Proximalzonsteori, en möjlig metod mot fungerande grupparbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Godkänt och genomfört gymnasiearbete är en förutsättning för att kunna erhålla gymnasieexamen. Gymnasiearbetet inbegriper att eleven kan planera, genomföra, analysera och redovisa ett vetenskapligt arbete. LÄS MER
4. Multidimensionell delaktighet i Namibia : En studie om elevers upplevelse av delaktighet i den namibiska skolan.
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för socialpedagogik och sociologiSammanfattning : Delaktighet är ett vanligt förekommande begrepp som bland annat används inom socialpedagogiken för att studera mänskliga relationer. Det finns dock många dimensioner av delaktighet, begreppet kan av individen upplevas ha både en subjektiv och objektiv betydelse. Enligt barnkonventionen har alla barn rätt att gå i skolan. LÄS MER
5. Att bygga broar. En mikroetnografisk studie av två kommuners organisatoriska lärmiljöer för elever med autism
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Studiens syfte är att: Synliggöra två kommuners lärmiljöer för elever inom autismspektrat (AST) utan utvecklingsstörning efter lagförändringen 2011 med fokus på elevernas förutsättningar till delaktighet, kommunikation och lärande. Studien utgår från följande frågeställningar: o Vilka organisatoriska lärmiljöer har utarbetats för målgruppen, elever med autism utan utvecklingsstörning? o Vilka möjligheter till delaktighet, kommunikation och lärande erbjuds eleverna? o Hur grundar kommunerna sina “organisatoriska” val av lärmiljöns utformning för studiens målgrupp? Forskningsansats och metod Studien har en mikroetnografisk ansats. LÄS MER