Sökning: "analysera och tolka en text"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden analysera och tolka en text.

  1. 1. Politisk kommunikation på Instagram ur ett visuellt perspektiv : Hur används personifierade budskap på Instagram med en fallstudie på Ulf Kristersson

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Olle Wester; Henrik Weilander; Alicia Brasch Flodén; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Instagram; personification; Ulf Kristersson; Moderaterna.; Politisk kommunikation; Instagram; personifiering; Ulf Kristersson; Moderaterna.;

    Sammanfattning : Studien ämnar att utröna vilka semiotiska verktyg som används för att konstruera en bild av UlfKristersson på hans Instagramsida samt hur budskap blir personifierade. Detta görs genom en kvalitativ textanalys i form av en visuell textanalys. LÄS MER

  2. 2. Tolkning i ceremoni och liturgi : Teckenspråkstolkning av statiska texter under gudstjänst

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Amanda Gidlöf; [2023]
    Nyckelord :Sign language interpreting; interpreting; church interpreting; frozen texts; coping strategies; Teckenspråkstolkning; tolkning; tolkning i kyrkan; statiska texter; copingstrategier;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar tolkning av texter som läses högt i kyrkan under gudstjänst. Studien undersöker vilka utmaningar tolkar upplever och har erfarenhet av vid tolkning av texter i kyrkan, och vilka strategier tolkarna använder sig av för att hantera dem. LÄS MER

  3. 3. "Du har alltid en förlorare i ett grupparbete" : En intervjustudie angående samhällskunskapslärares upplevda problem och deras lösningar gällande elevers grupparbeten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Linus Waldemarsson; [2023]
    Nyckelord :Grupparbete; samhällskunskap; gruppbedömning; bedömning; hermeneutik;

    Sammanfattning : Research shows that teachers’ use of group work in Swedish schools has decreased significantly since the 1980s, in favor of more individual- and teacher-led activities. The questions concern partly how the teachers perceive group works in their practice of teaching in social studies. LÄS MER

  4. 4. "Oj vad vi är multimodala!" : En intervjustudie om lärares erfarenheter och arbete med multimodala texter i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ellen Hardefeldt; [2023]
    Nyckelord :multimodal texts; forms of expression; digital tools; The Four Resources Model; primary school; Swedish education; multimodala texter; uttrycksformer; digitala verktyg; resursmodellen; grundskolan; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lågstadielärares syn på och erfarenheter av multimodala texter i svenskundervisningen. Med detta menas hur kombinationer av flera olika uttrycksformer används i utformningen av text. LÄS MER

  5. 5. Vilket svenskämne presenteras i Lgr22? : En textanalytisk studie av en ny kursplan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Josefin Brundin; Emma Helsing; [2022]
    Nyckelord :Kursplan; Lgr22; Läroplansteori; Svenskämne; Årskurs 7-9; Ämnesargument;

    Sammanfattning : Lgr22 ligger till grund för denna textanalytiska studie. Syftet med studien är att utveckla förståelse för den nya kursplanen. För att kunna analysera materialet har de teoretiska begreppen läroplansteori och Svedners ämnesargument använts. LÄS MER