Sökning: "analysmall"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade ordet analysmall.

  1. 1. Klassisk musik för en ny publik : Ungdomstilltalande verktyg i konstmusikkonsertreklam

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Róza Tóth; [2024]
    Nyckelord :art music; classical music; young; youth; marketing; commercial; multimedia; Budafok Dohnányi Orchestra; Västerås Sinfonietta; TwoSet Violin; konstmusik; klassisk musik; konsert; ungdomar; marknadsföring; reklam; intermedialitet; Västerås Sinfonietta; Budafoki Dohnányi Zenekar; TwoSet Violin;

    Sammanfattning : Det är allmänt erkänt av forskare att klassisk musik förefaller förlora sin popularitet bland ungdomar, åtminstone i dess traditionella framförandeformer. Emellertid har det visats i undersökningar att vissa förändringar i utformning kan göra konstmusikkonserter mer intressanta för en yngre publik. LÄS MER

  2. 2. HUR KONSTRUERAS EN FLYKTING? - En analys av den svenska migrationspolitiska debatten 2015 och 2022

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Turesson Christina; [2023-06-14]
    Nyckelord :Målgruppskonstruktion; Flyktingkrisen; Ukraina;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka den sociala konstruktionen av flyktingar i den svenska migrationspolitiska diskursen, och huruvida det förekommer variation eller inte mellan olika kriser. Avstamp tas vid två tillfällen: den så kallade flyktingkrisen 2015, och kriget i Ukraina 2022. LÄS MER

  3. 3. Redo att jobba? : En kvalitativ intervjustudie om sfi-utbildningens förberedelser till arbetslivet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Rasmus Woodhouse; [2023]
    Nyckelord :Arbetsrelaterat språkbruk; sfi; kvalitativ innehållsanalys; språklig identitet; svenska som andraspråk.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur arbetsrelaterat språkbruk har integrerats i sfi-utbildningen utifrån tidigare sfi-elevers perspektiv i jämförelse med deras erfarenheter på den svenska arbetsmarknaden. Detta undersöktes utifrån tre frågeställningar: (1) I vilken mån upplever sfi-eleverna att sfi-utbildningen inriktats mot arbetsrelaterade kontexter och språkbruk? (2) Vilka förväntningar hade sfi-eleverna angående sfi-utbildningens roll för deras framtida jobb? (3) Hur uppfattar sfi-eleverna sin språkliga identitet och sin egen förmåga att använda språkkunskaperna från sfi på arbetsplatsen? Fyra intervjuer genomfördes med tidigare sfi-elever som alla hade arbetslivserfarenhet på den svenska arbetsmarknaden. LÄS MER

  4. 4. Kan man lita på att det finns tillräckligt med ämnesinnehåll i läroböckerna? : En läroboksanalys av kemiläroböcker för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Anton Holm; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Läroplansteori; Centrala innehåll; Kemi; Lgr 11; Lgr 22;

    Sammanfattning : I denna undersökning har ämnesinnehållet i kemiläroböcker för årskurs 4–6 analyserats för att synliggöra om det fortfarande överensstämmer med det nya centrala innehållet i Lgr 22 som blir aktuellt hösten 2022. Då det sker en förändring i det centrala innehållet kommer undersökningen fokusera och ta reda på om ämnesinnehållet fortfarande är aktuellt eller inte. LÄS MER

  5. 5. Bygga broar mellan teori och praktik i kursen entreprenörskap och företagande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Victoria Wiktorsson; [2021]
    Nyckelord :Elaborering; entreprenörskap; företagsekonomi; motivation; kreativitet; praktiska didaktiska exempel; Ung Företagsamhet; verktyg och verktygsrum;

    Sammanfattning : Tidigare forskning beskriver problemen med undervisning i kursen entreprenörskap och företagande, och att de traditionella didaktiska synsätten inte är tillräckliga. Lärare måste bygga broar mellan förväntad teoretisk kunskap och praktiskt utövande för att skapa större engagemang hos eleven. LÄS MER