Sökning: "analysmodell företagsekonomi"

Visar resultat 11 - 15 av 37 uppsatser innehållade orden analysmodell företagsekonomi.

  1. 11. Goodwillnedskrivningar : En studie avseende ledningens handlingsfrihet och opportunistiska goodwillnedskrivningar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Rood Abed; Saga Olsson; [2019]
    Nyckelord :Goodwill; goodwill impairments; IFRS 3; IAS 36; earnings management; corporate governance; ownership.; Goodwill; goodwillnedskrivningar; IFRS 3; IAS 36; resultatmanipulering; bolagsstyrning; ägarstruktur;

    Sammanfattning : Syfte: Studien avser att undersöka om det går att påvisa ett samband mellan goodwillnedskrivningar och företagets ekonomiska utveckling, företagsledningens incitament och företagets bolagsstyrning bland bolag i Sverige. Då den svenska bolagsstyrningsmodellen och ägarstrukturen skiljer sig från den anglosaxiska, syftar studien även till att utvärdera om utfallen i denna studie avviker från en tidigare genomförd studie i Storbritannien och om avvikelserna kan hänföras till just skillnaderna i ländernas ägarstruktur och bolagsstyrning. LÄS MER

  2. 12. Kunskapsskillnaderna mellan IT och Redovisning och dess påverkan på redovisningsdatakvalitet : en kvalitativ studie på ett av de största bemanningsföretagen i Sverige och i världen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Malin Homanen; Therese Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Business systems; Data Quality; Data management; Internal Control; Financial Accounting Quality; Accounting data; Knowledge gaps; Affärssystem; Datahantering; Datakvalitet; Intern kontroll; Kunskapsskillnader; Redovisningsdata; Redovisningskvalitet;

    Sammanfattning : Det oundvikliga beroendet av digitalisering och IT-system i dagens verksamheter och organisationer ställer krav på dagens arbetskraft att öka sina IT-kunskaper för att kunna integrera och kommunicera med nya datasystem för en mer effektiv verksamhet. Inte minst lika viktigt blir det för redovisningsekonomer som sköter verksamhetens finansiella redovisning då de måste kunna säkerställa att den redovisningsdata som framställs och levereras med hjälp av IT är felfri och uppnår kvalitet. LÄS MER

  3. 13. Förändringsprocess i den offentliga sektorn : En fallstudie om medarbetarnas upplevelser under en förändringsprocess vid Polismyndigheten region väst

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

    Författare :Malin Samuelsson; Tom Lilja; [2018]
    Nyckelord :Organizational change; change process; public sector; leadership; communication; participation; Organisationsförändring; förändringsprocess; offentlig sektor; ledarskap; kommunikation; delaktighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att belysa medarbetarperspektivet inom förändringsprocesser i den offentliga sektorn. Förändringar i den offentliga sektorn innebär stora utmaningar på grund av dess miljö och strukturella egenskaper. LÄS MER

  4. 14. Vad är en hållbar bank? : En kvalitativ studie om hur en mångtydig definition av begreppet hållbarhet påverkar banksektorn och dess aktörer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Sofia Vestin; Chien Le; [2018]
    Nyckelord :Banks; sustainability; transaction costs; asymmetric information; opportunistic behaviour.; Banker; hållbarhet; transaktionskostnader; asymmetrisk information; opportunistiskt beteende.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det finns idag ett stort utbud av banker på den svenska marknaden och den allmänna diskussionen påvisar att intresset för att välja en hållbar bank ökar från samhället. I dagsläget har merparten av bankerna i det svenska samhället implementerat sin egen hållbarhetspolicy, med egna riktlinjer och kravställningar de skall följa, samt en beskrivning om vilka principer de sägs stå bakom. LÄS MER

  5. 15. Resan mot den virtuella verkligheten : En multipel fallstudie av den virtuella verklighetens påverkan på varumärkesimagen inom bilindustrin

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Niklas Jehrlander; Max Pettersson; [2017]
    Nyckelord :Virtual reality; Brand image; Brand identity; Audi; Volvo Cars; Market communication; Positioning; Segmentation; Virtual reality; Varumärkesimage; Varumärkesidentitet; Audi; Volvo Cars; Marknadskommunikation; Positionering; Segmentering.;

    Sammanfattning : Purpose The purpose of this study is to investigate how companies can use VR-commercials and commercials to influence brand image. Furthermore, the purpose is to identify which factors in these medias that affect brand image as well as account for the differences between these two medias. LÄS MER