Sökning: "analysmodell"

Visar resultat 1 - 5 av 888 uppsatser innehållade ordet analysmodell.

  1. 1. Hur kan beställare främja och förbättra utvärderingars användning och nytta? En översikt av forskning om utvärderingsprocessens utformning utifrån ett beställarperspektiv.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Alberita Olluri; [2020-04-24]
    Nyckelord :Utvärdering; Användning; Förbättring; Deltagande; Utvärderingsprocess; Implementering; Lärande; Beställare; Mekanismer;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med uppsatsen är att vidga och fördjupa kunskapen om och förståelsen av utvärderingars användning och nytta utifrån ett beställar- och förbättringsperspektiv. Syftet är också att denna kunskap och förståelse kan vara till nytta för organisationer som beställer utvärderingar. LÄS MER

  2. 2. FRÅN UPPDRAG TILL LEDARSKAPSHANDLINGAR - En narrativ intervjustudie om hur fem specialpedagoger formar sitt ledarskap på gymnasiet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Mia Jigliden; [2020-04-02]
    Nyckelord :ledarskap; pedagogiskt ledarskap; ledarskapshandlingar; skolutveckling; specialpedagogik; specialpedagog; skolorganisation; socialkonstruktivism; narrativ; tematisk metod;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att genom specialpedagogers berättelser bilda kunskap om vilka ledarskapshandlingar som finns i deras uppdrag. Vidare avser studien att ta reda på hur dessa ledarskapshandlingarna används i skolans utvecklingsarbete. Studiens teoretiska utgångspunkter är narrativ metod och socialkonstruktivistisk teori. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i förskolan - en kvalitativ studie om förskollärares resonemang att leda undervisning utifrån barns olika behov av lednings, stimulans eller särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Vivi-Ann Hellberg; Maria Henriksson; [2020-03-27]
    Nyckelord :undervisning; förskola; barnsyn; förhållningssätt; barn i behov av stöd; lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur 8 förskollärare fördelade på olika förskolor resoneraroch utformar sin undervisning så att alla barn utvecklas och lär utifrån sina intressen ochbehov, främst för barn som av olika anledningar är i behov av särskilt stöd.Studien utgår från en fenomenologisk ansats och första ordningens perspektiv, eftersom vi ärintresserade av att få fatt i förskollärarnas erfarenheter och upplevelser av att skapaundervisning för alla barn, utifrån deras olika intressen och behov. LÄS MER

  4. 4. ”En oreglerad värld” – En diskursanalytisk studie om otillåten påverkan mot förtroendevalda

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Klara Bjurström; Amanda Hassel; [2020-03-17]
    Nyckelord :Otillåten påverkan; Förtroendevald; Diskurs; Diskursanalys; WPR; Demokrati; Socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att bidra med ökad kunskap kring otillåten påverkan mot förtroendevalda genom att undersöka och analysera hur problemet framställs avBrottsförebyggande rådet i deras kartläggningar av problematiken. Vidare syftar studien till att analysera hur de förtroendevalda framställer problemet. LÄS MER

  5. 5. Utomhusundervisning -En kvalitativ studie om hur fritidspedagogers utevistelse kan komplettera den ordinarie undervisningen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Joel Barman; [2020-02-25]
    Nyckelord :Outdoor education; utomhusundervisning; utomhuspedagogik; kompletterande undervisning; att undervisa i naturen; fritidspedagog; fritidspedagogers intentioner med sin undervisning;

    Sammanfattning : Min erfarenhet är att lärare ofta ser på utomhusundervisning som en oplanerad fritidsaktivitet snarare än ett planerat lärtillfälle. Och inte sällan är det fritidspedagogerna som får i uppgift att ta med eleverna ut i skogen. LÄS MER