Sökning: "analysverktyg"

Visar resultat 11 - 15 av 820 uppsatser innehållade ordet analysverktyg.

  1. 11. Extra anpassningar i läsförståelse för elever med autism : Möjligheter och hinder ur ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annelie Andersson; Frida Dybeck; [2019]
    Nyckelord :Extra anpassningar; autism; grundskolan; läsförståelse;

    Sammanfattning : Att kunna läsa och tillägna sig en text är en förutsättning för att delta i det svenska samhället. Elever med autism har ofta inga svårigheter med avkodning av en text men däremot är det vanligt med svårigheter i läsförståelse. LÄS MER

  2. 12. Betydelsen av att läsa och förstå text i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Alexander Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :fenomenografi; läsförståelse; lässtrategier; läsundervisning; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i samhällskunskapsämnets texter, vilka enligt såväl forskning som verksamma lärare ses som särskilt svåra. I studien undersöks vad som är svårt med samhällskunskapstexterna, men framförallt riktas fokus mot lärares uppfattningar av läsförståelsens betydelse för måluppfyllelse i samhällskunskapsämnet, samt vilka strategier för undervisning som uppfattas framgångsrika och betydelsefulla av lärare. LÄS MER

  3. 13. ”Att ha framgång tillsammans” En studie om analysverktyg som stöd i en skolas systematiska kvalitetsarbete för att utveckla lärares och elevers lärande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Heléne Mannerhult; [2019]
    Nyckelord :analys av elevresultat; analysverktyg; fenomenologi; fenomenografi; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Mannerhult, Heléne (2019). ”Att ha framgång tillsammans” En studie om analysverktyg som stöd i en skolas systematiska kvalitetsarbete för att utveckla lärares och elevers lärande. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 14. Osynligt lärande i slöjdämnet ur ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Ann-Sofie Grentzmann; [2019]
    Nyckelord :Slöjd; slöjdämnet; kreativitet; Lgr11; slöjdprocess; motivation; slöjdspråk; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en empirisk studie av slöjdpraktik i grundskolan. Min ambition är att få ett perspektiv på hur elever upplever och ger uttryck för lärandet i slöjd. Empirin består av intervjuer med 8 elever och har analyserats med två olika analysverktyg. LÄS MER

  5. 15. Att vara nyanländ i den svenska skolan : En narrativ analys om elevers konstruerande av identiteter på språkintroduktion

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sebastian Larsen; Louise Linman; [2019]
    Nyckelord :newly arrived students; introductory programme; narrative; analysis; narrative analysis; identity; integration; language; swedish; community; Sweden; mother tongue; story; conception; imagination; nyanlända elever; språkintroduktion; narrativ; analys; identitet; integration; språk; svenska; gemenskap; Sverige; modersmål; berättelse; föreställning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att utveckla kunskap om integrationsproblematiken för nyanlända ungdomar på språkintroduktion i Sverige. Kvalitativa intervjuer med en narrativ utgångspunkt användes som metod för datainsamling, där fem stycken nyanlända elever på språkintroduktion intervjuades. LÄS MER