Sökning: "analytisk eller syntetisk"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden analytisk eller syntetisk.

  1. 1. Läsundervisning för de yngre eleverna : Lärares resonemang om läsundervisning i förskoleklass och årskurs ett

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Klein; [2023]
    Nyckelord :förskoleklass; lågstadiet; lärares uppfattningar; läsmetoder; läsundervisning; undervisningsmetoder; årskurs ett;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete som handlar om olika lärares resonemang om läsundervisning i förskoleklass och i årskurs ett. Sju legitimerade grundskollärare intervjuas om hur de tidigare undervisat i eller hur de undervisar i läsning och hur de motiverade sitt val av en läsmetod eller flera läsmetoder i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. När barn möter lyrik : En litteraturstudie om hur poesi kan användas språkutvecklande i svenskundervisningen för årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnea Grahn; Malin Josefsson; [2021]
    Nyckelord :poesi; språkutveckling; lyrik; årskurs F-3; lärarens roll; svenskämnet;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie behandlar poesi i undervisningen för årskurs F-3. Poesi ska ingå i svenskundervisningen enligt syfte och centralt innehåll i kursplanen för svenska. LÄS MER

  3. 3. Syntetisk och analytisk läsinlärningsmetod för elever med lässvårigheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Petersson; Marie Österberg; [2019]
    Nyckelord :Läsinlärnings- och läsutvecklingstraditioner; Syntetisk metod; Analytisk metod; Läsinlärning; Läsutveckling; Lässvårigheter; Undervisningsmaterial; Kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att mot bakgrund av forskning om läsinlärnings- och läsutvecklingsmetoder belysa vilka olika val av läsundervisningsmetoder ett urval pedagoger gör med hänsyn till elever med läsinlärnings- och läsutvecklingssvårigheter. I studien fokuseras läsinlärnings- och läsutvecklingstraditionerna syntetisk och analytisk metod. LÄS MER

  4. 4. Läsinlärningsmetoder i litteraturen : En analys av två kursböcker som förekommer på fler än ett lärosäte, med fokus på läsinlärningsmetoderna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fatemeh Taj; [2018]
    Nyckelord :Den syntetiska läsinlärningsmetoden; den analytiska läsinlärningsmetoden; alfabetisk läsning; helordläsning; fonologisk medvetenhet och meningsfulla sammanhang.;

    Sammanfattning : Det har diskuterats om vilken den effektivaste läsinlärningsmetoden - den syntetiska eller analytiska - är. Debatten har pågått i många länder i världen, och Sverige är ett av dem. Uppsatsen undersöker med fokus på läsinlärningsmetoderna tre kursböcker som återkommer på fler än ett lärosäte. LÄS MER

  5. 5. Vem väljer metoden? En kvalitativ studie om läsinlärningsmetoder på två skolor och hur valet av dessa gått till

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Tipp; [2017]
    Nyckelord :analytisk metod; läsinlärningsmetoder; skolutveckling; syntetisk metod;

    Sammanfattning : Abstract En examensuppsats, avancerad nivå.Handledare: Anna-Karin Svensson, Examinator: Olof SandgrenTipp, Petra (2017). Vem väljer metoden? En kvalitativ studie om läsinlärningsmetoder på två skolor och hur valet av dessa gått till.Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola 90hp. LÄS MER