Sökning: "analytiskt resonemang"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden analytiskt resonemang.

  1. 1. Skriftliga resonemangsmöjligheter i matematikövningar : En innehållsanalys av fyra matematikläromedel för gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Mads Rasmussen; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; secondary school; curriculum; reasoning; textbooks; tasks; content analysis; Matematik; gymnasiet; ämnesplan; resonemang; läromedel; övningar; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Developing an ability to reason is one of six identified core competencies in mathematics in the Swedish secondary school system, and through exercises in mathematics textbooks, students can practice the ability to present reasoning in writing. The study is based on the premise that mathematical reasoning in a school context primarily entails mathematically grounded informal argumentation. LÄS MER

  2. 2. Digitalisering av den fysiska handeln. En kvalitativ studie om hur butiker inom sällanköpsvaruhandeln använder & uppfattar tekniska analysverktyg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Olivia Skoog; Marie Ryman; [2022-02-16]
    Nyckelord :digitalisering; fysiska butiker; analysverktyg; kamerateknik; omnichannel;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker hur tekniska analysverktyg används och uppfattas av respondenter inom sällanköpsvaruhandeln. Ett möjligt analytiskt verktyg är en kamerateknik som kan omvandla konsumentbeteende till statistik. LÄS MER

  3. 3. Förskolans literacymiljö ur ett flerspråkigt perspektiv : En studie kring tillgänglighet av artefakter samt förskollärares syn på scaffolding i literacy

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sandra R Källberg; Lisa Wiksten; [2022]
    Nyckelord :Literacy; läsutveckling; skriftspråksutveckling; artefakter; flerspråkighet; scaffolding;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap kring förskollärares resonemang om hur scaffolding används för att främja barns literacyutveckling ur ett flerspråkigt perspektiv, samt undersöka tillgängligheten av literacyartefakter på förskolor som stimulerar barns literacyutveckling. I studien intervjuades fyra förskollärare och observationer av avdelningarnas miljöer dokumenteras via fotografier. LÄS MER

  4. 4. Förvaltningsrättens resonemang kring barns behov av fortsatt vård enligt LVU : En kvalitativ dokumentstudie av förvaltningsrättens domar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Emelie Eriksson; Lina Svensson; [2022]
    Nyckelord :children’s needs; resource; revocation of care; Administrative Court; the Swedish Care of Young Persons Special Provisions Act; barns behov; resurs; upphörande av vård; förvaltningsrätten; LVU;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förvaltningsrätten resonerar kring barns behov när bedömning görs att vården enligt 21 § LVU (SFS 1990:52) inte kan upphöra. Studiens teoretiska ramverk bestod av socialekologisk systemteori, och barns behov användes som ett analytiskt verktyg. LÄS MER

  5. 5. Elevers begreppsbilder av procent : Årskurs 8 och årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Susy Caraza; [2022]
    Nyckelord :Begreppsbilder; procent; analytiskt ramverk; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att identifiera elevers begreppsbilder av procent för att bättre förstå hur eleverna resonerade om procent. Att lära sig använda och tolka procent är en viktig del av att kunna uttrycka sig, det gäller både elever och vuxna i samhället. Elever kommer i kontakt med begreppet procent och dess innehåll i skolan. LÄS MER