Sökning: "andraspråk och matematikundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden andraspråk och matematikundervisning.

  1. 1. Begreppsuppfattning i matematik hos andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Chi Nguyen; Alida Adrovic; [2023]
    Nyckelord :andraspråkselever; begreppsuppfattning; matematik; modersmål; tvåspråkig;

    Sammanfattning : Följande arbete handlar om andraspråkselever och deras begreppsuppfattning i matematikundervisning. Under arbetets gång har flertal studier, både nationellt och internationellt sammanställts med hjälp av sökningar i olika databaser. Dessa databaserna är ERIC, ERC, Google och Libsearch. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet inom matematikundervisningen : En systematisk litteraturstudie om hur undervisning i problemlösning kan anpassas till flerspråkiga elever i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Kim Bergehammar; Fanny Salvesen; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; andraspråkselever; matematikundervisning; problemlösning; textuppgift; scaffolding; representationsformer.;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie har som syfte att undersöka vad tidigare forskning visar om hur lärare undervisar i matematik med inriktning mot textuppgifter och problemlösning i flerspråkiga klassrum i lågstadiet. Vi vill också undersöka hur undervisningen kan anpassas för att gynna flerspråkiga elever. LÄS MER

  3. 3. "Det är inte bortkastad tid" : En fallstudie om språkutvecklande matematikundervisning på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Elisa Pitkälä; [2022]
    Nyckelord :språkutvecklande ämnesundervisning; matematik; svenska som andraspråk; andraspråkselever; språkutveckling;

    Sammanfattning : Elever som har svenska som sitt andraspråk står i matematikundervisningen inför den dubbla utmaningen att parallellt tillägna sig det svenska språket och ämnesinnehållet. Utifrån det framstår det som viktigt att arbeta språkutvecklande i matematik eftersom då är både språket och ämneskunskaperna i fokus. LÄS MER

  4. 4. Effektiva undervisningsmetoder inom problemlösning i matematik : Vilka undervisningsmetoder och strategier är effektiva inom problemlösning i matematik för elever med matematiksvårigheter, lässvårigheter och andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Grenestam; Simon Blomqvist; [2021]
    Nyckelord :Matematik; problemlösning; matematikundervisning; grundskolan; undervisningsmetoder; undervisningsstrategier; elevstrategier; matematiksvårigheter; lässvårigheter; andraspråk.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka undervisningsmetoder och strategier som har positiva effekter inom problemlösning hos elever med svårigheter inom matematik, lässvårigheter samt andraspråkselever. Samhället samt omvärlden kommer ställa olika krav på kommande generation där metoder och lösningar sällan är givna. LÄS MER

  5. 5. Anpassade matematikgenomgångar för elever med svenska som andraspråk : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 1-3 beskriver sig kunna anpassa matematikgenomgångarna för att möta elever med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Svensson; Malin Lannebris; [2021]
    Nyckelord :matematikgenomgångar; matematikundervisning; andraspråkselever; anpassning; språkförståelse.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till förståelsen för hur matematikgenomgångar kan anpassas med hänsyn till andraspråkselever. Studien grundar sig i det sociokulturella perspektivet. En kvalitativ datainsamlingsmetod i form av semistrukturerade intervjuer med sex lärare genomfördes för att besvara studiens syfte och forskningsfrågor. LÄS MER