Sökning: "andraspråk"

Visar resultat 1 - 5 av 1696 uppsatser innehållade ordet andraspråk.

  1. 1. Bedömning inom grundläggande vuxenutbildning utifrån ett inlärningsgrammatiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Morgan Andersson; [2021-10-13]
    Nyckelord :Bedömning; processbarhetsteorin; grammatisk kunskapsnivå; språklig kunskapsnivå; likvärdighet; grundläggande vuxenutbildning; Gruv; förkunskapskrav; SVA;

    Sammanfattning : Av all forskning som idag bedrivs inom utbildning och lärande är det en förhållandevis liten del som skrivs om vuxenutbildningen och en ännu mindre del som handlar om vuxnas lärande på sitt andraspråk. Denna slutsats görs i en omfattande statlig utredning om vuxnas lärande med fokus på kvalitet och likvärdighet (KLIVA-utredningen 2020:458). LÄS MER

  2. 2. Ordförrådets betydelse för läsförståelsen hos första- och andraspråkstalande elever av svenska i årskurs 6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Elaine Sjödin; [2021-10-01]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; ordförråd; läsförståelse; ordförrådets bredd; ordförrådets djup;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utröna ordförrådets betydelse för läsförståelsen hos första- och andraspråkstalande elever av svenska i årskurs 6. Mer specifikt undersöks om det finns något samband mellan bredd och djup i ordförståelse och läsförståelseförmåga hos dessa elever och om det finns några skillnader mellan de förstaspråkstalande och andraspråkstalande elevernas prestationer i ordförståelsetest eller läsförståelse. LÄS MER

  3. 3. Interaktionell kompetens hos läkare med svenska som andraspråk i relation till språknivå – Samtalsmönster i rollspel med patienter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Katarzyna Maczak; [2021-09-02]
    Nyckelord :interaktionell kompetens; svenska som andraspråk; patientsamtal; patientcentrering; konsultationsmodell; Kalymnosmodellen; amtalsanalys; rollspel; samtalsmönster; frågemönster; gensvar; kvitton; uppbackningar; repetition;

    Sammanfattning : Föreliggande studie tillämpar ett samtalsanalytiskt perspektiv för att undersöka vilkasamtalsmönster som förekommer hos läkare med svenska som andraspråk i rollspelmed patienter. Samtalsanalysen fokuserar på hur läkarna ställer frågor och följer upppatientens berättelse i relation till den svenska konsultationsmodellen och tidigareforskning. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkig undervisning av nyanlända elever – transspråkande i en språkintroduktionskontext

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Patricia Persson; [2021-09-02]
    Nyckelord :flerspråkiga resurser; transspråkande; translanguaging; nyanlända elever; svenska som andraspråk; Språkintroduktionsprogrammet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker transspråkande i undervisningen av flerspråkiga nyanlända elever på en gymnasieskolas Språkintroduktionsprogram med hjälp av följande frågor: Hur uppmuntras och används transspråkande av lärarna i undervisningen? På vilka sätt beskriver modersmålslärarna att flerspråkiga nyanlända elevers möjligheter till lärande påverkas av en undervisningspraktik som tillåter och uppmuntrar transspråkande? Forskning har visat att stöttning på modersmålet är en viktig faktor för nyanlända elevers skolframgång, samt har en positiv inverkan för andraspråkets utveckling. Modersmålslärarna blir därför betydelsefulla i undervisning som riktar sig till flerspråkiga nyanlända elever. LÄS MER

  5. 5. Diskurser och diskurspositioneringar i det globaliserade klassrummet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Mariella Andersson; [2021-08-16]
    Nyckelord :Fairclough; diskurs; diskursanalys; språkideologi; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : I dagens globaliserade klassrum möter lärare en heterogen skara elever. Den härstudien är skriven inom svenska som andraspråksfältet och det övergripande syftet äratt undersöka och synliggöra hur lärare arbetar med ett språk- ochkunskapsutvecklande arbetssätt på olika högskoleförberedande gymnasieprogram ochinom olika gymnasieämnen. LÄS MER