Sökning: "andraspråkselever och läsförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden andraspråkselever och läsförståelse.

  1. 1. Inferensläsförmåga och strategiorienterad undervisning för andraspråkselever : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sanna-Maria Gerbrand; [2024]
    Nyckelord :Andraspråksundervisning; inferensläsning; scaffolding; transspråkande; strategiorienterande undervisning; sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : Att ha en god läsförståelse är en grundläggande förutsättning för att klara sig i dagens kommunikationssamhälle. Idag ser man att svenska som andraspråkselever i allt större utsträckning inte klarar godkänd nivå i läsförståelse på de nationella proven i grundskolan och på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Boksamtal för att främja andraspråkselevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gry Duvander; Aleksandra Bogeska; [2023]
    Nyckelord :Andraspråkselev; Boksamtal; Literacy; Läsförståelse och Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och utforska hur boksamtal uppfattas och tillämpas i undervisningen för att främja läs- och språkutveckling hos andraspråkselever. Frågeställningen som ligger till grund för vår studie är följande: Hur upplever F-3 lärare att boksamtalet gynnar andraspråkselevers läsförståelse? Upplever lärare att boksamtalet är en språkutvecklande aktivitet? För att få svar på vår frågeställning utgår vi från en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. "Det handlar inte bara om att kunna läsa" : En studie om att stötta andraspråkselevers läsutveckling i helklassundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stina Prim; Klaudia Borsukiewicz; [2023]
    Nyckelord :andraspråkselever; avkodning; helklassundervisning; läsförståelse; läsutveckling; ordförråd; stöttning; svenska som andraspråk.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att, utifrån ett lärarperspektiv, undersöka och synliggöra lärares upplevelser av att stötta läsutveckling hos andraspråkselever i helklassundervisning. För att ytterligare fördjupa förståelsen för lärares upplevelser av att undervisa andraspråkselever har vi intresserat oss för vilka framgångsfaktorer och behov lärare ser i den egna verksamheten. LÄS MER

  4. 4. Högläsning och strategier som påverkar språkutveckling hos andraspråkselever : En kvalitativ intervjustudie riktad mot årskurserna 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Pernilla Nilsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Invandring har ökat markant de senaste årtiondena vilket bidragit till att skolväsendet har fått fler flerspråkiga elever. Det ställer krav på lärare att jobba språkutvecklande utifrån ett andraspråksperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Läsförståelse hos andraspråkselever - En undersökning om hur mellanstadielärare         arbetar för att främja läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Moa Andersson; Mathilda Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Andraspråk; lässtrategier; motivation;

    Sammanfattning : Studier inriktade på andraspråkselever visar att bristande ordförråd påverkar läsförståelsen. Andraspråksforskare framhåller att det krävs att elever interagerar med text på olika sätt för att skapa en djupare förståelse. LÄS MER