Sökning: "andraspråkselever"
Visar resultat 1 - 5 av 402 uppsatser innehållade ordet andraspråkselever.
1. Språkets betydelse i matematikundervisningen för andraspråkselever
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Denna studie omfattar hur lärare arbetar språkutvecklande med andraspråkselever inommatematik. Tidigare forskning har visat att det å ena sidan finns fördelar med en tvåspråkig matematikundervisning där eleverna får möjligheten att använda sig av sitt modersmål, å andrakan det vara en påverkande faktor som bromsar andraspråkselevers matematikutveckling. LÄS MER
2. Med svenska som andraspråk – vad händer med språket i andra ämnen? : En kvalitativ studie om andraspråkselevers läsförståelse i andra undervisningsämnen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study is to examine teachers' work with Swedish as a second language pupils' reading comprehension in other teaching subjects, and within the multicultural classroom. The research questions concerning the reading comprehension of second language students in the other teaching subjects are examined through a qualitative method and by the way of semi-structured interviews. LÄS MER
3. ”Jag skriver men orden har ingen smak” : Om användandet av och inställningen till lättläst litteratur och bildspråk i undervisningen i svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och jämföra sex SVA-lärares inställning till lättläst litteratur och bildspråk ur undervisningssynpunkt i svenska som andraspråk. Lättlästa texter brukar ses som avskalade versioner av originalversionen och har sitt ursprung år 1968. Nu finns flera olika typer av lättläst litteratur. LÄS MER
4. Upptäcka läs- och skrivsvårigheter hos vuxna andraspråkselever : Vilken betydelse har lärarnas kompetens?
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka betydelsen av lärares kompetens angående läs- och skrivinlärning och vilken roll det spelar för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter hos vuxna andraspråkselever. I min kvalitativa studie har jag använt mig av semistrukturerade intervjuer där alla informanter fått samma basfrågor. LÄS MER
5. Stöttning i en klassrumssituation : Vilka arbetsmetoder lärare använder för att stötta andraspråkselevers muntliga interaktion och muntliga produktion
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare på sfi arbetar med stöttning för andraspråkselever när det gäller muntlig produktion och muntlig interaktion i en klassrumssituation. Stöttning – scaffolding – är en arbetsmetod som används i klassrumsundervisning för att utveckla och stärka elevers språkproduktion. LÄS MER
