Sökning: "andraspråksinlärning klassrummet forskning"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden andraspråksinlärning klassrummet forskning.

  1. 11. Lärares arbete med flerspråkiga elevers ordförrådsutveckling - en undersökning av fyra lärares arbete

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Emma Eriksson; Malin Herdmo; Anna Tenten; [2016]
    Nyckelord :Flerspråkighet; andraspråksinlärning; ordförråd; ordförrådsutveckling; språkligt inflöde och utflöde;

    Sammanfattning : Arbetet fokuserar på flerspråkighet och ordförrådsutveckling i undervisning och grundar sig på ett sociokulturellt och socialkonstruktivistiskt perspektiv. Forskare är eniga kring betydelsen av ett stort ordförråd som viktig för språkutveckling (Stanovich 1986; Vermeer 2001; Shepard & Sheng 2009). LÄS MER

  2. 12. L1-inlärare i L2-klassrummet - En intervjustudie med gymnasielärare i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Gudrun Seiler-Holmer; [2014]
    Nyckelord :modersmålstalare; andraspråksinlärning; moderna språk; didaktik; heritage language learner; L1 L2; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete som anlägger ett lärarperspektiv är att belysa och öka förståelsen om ett inom pedagogisk forskning i Sverige hittills föga uppmärksammat fenomen, som antas ställa gymnasielärare i moderna språk inför en rad didaktiska utmaningar: modersmålselever som deltar i andraspråksundervisningen, här benämnt L1/L2-fenomenet. Till grund för detta arbete ligger ett antal forskningsfrågor som handlar om huruvida lärarna är medvetna om fenomenet och vilka didaktiska konsekvenser detta leder till. LÄS MER

  3. 13. Förstaspråkets funktion i andraspråksundervisningen : En systematisk litteraturstudie för språkundervisning på vetenskaplig grund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Gustav Norrman; [2014]
    Nyckelord :andraspråksundervisning; systematisk litteraturstudie; styrdokument; modersmål; metaetnografi;

    Sammanfattning : Hur ska språkläraren använda förstaspråket i undervisningen i andraspråk? En länge dominerande syn var att bruket av förstaspråket skulle minimeras och andraspråket skulle spela en dominerande roll i klassrummet. Det är också en syn som återspeglas i rådande styrdokument i Sverige som stadgar att undervisningen i moderna språk i allt väsentligt ska bedrivas på andraspråket. LÄS MER

  4. 14. Teaching and learning English in a multilingual classroom : A study of code-switching in an EFL/ESL teaching/learning situation

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Maureen Lugoloobi-Nalunga; [2013]
    Nyckelord :Code-switching; multilingualism; pluralism; first language; mother tongue; second language; foreign language; language learning; language acquisition; Kodväxling; flerspråkighet; mångfald; modersmål; andraspråk; främmande språk; språkinlärning.;

    Sammanfattning : This paper aims at finding out if code-switching is an asset or a problem in a multilingual classroom. The main goal of the study was to find out what impact code-switching into mother tongue has on L2 development and what learning/teaching situations induce the act of code-switching. LÄS MER

  5. 15. Modersmålets betydelse för andraspråksinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Erika Stensson; [2013]
    Nyckelord :Andraspråk; Andraspråksutveckling; Modersmål; Förberedelseklass;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilken betydelse lärare i förberedelseklass anser att modersmålet har för andraspråksinlärningen. För att besvara syftet utgår den empiriska undersökningen utifrån två frågeställningar. LÄS MER