Sökning: "andraspråksinlärning klassrummet forskning"
Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden andraspråksinlärning klassrummet forskning.
11. Lärares arbete med flerspråkiga elevers ordförrådsutveckling - en undersökning av fyra lärares arbete
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Arbetet fokuserar på flerspråkighet och ordförrådsutveckling i undervisning och grundar sig på ett sociokulturellt och socialkonstruktivistiskt perspektiv. Forskare är eniga kring betydelsen av ett stort ordförråd som viktig för språkutveckling (Stanovich 1986; Vermeer 2001; Shepard & Sheng 2009). LÄS MER
12. L1-inlärare i L2-klassrummet - En intervjustudie med gymnasielärare i moderna språk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta examensarbete som anlägger ett lärarperspektiv är att belysa och öka förståelsen om ett inom pedagogisk forskning i Sverige hittills föga uppmärksammat fenomen, som antas ställa gymnasielärare i moderna språk inför en rad didaktiska utmaningar: modersmålselever som deltar i andraspråksundervisningen, här benämnt L1/L2-fenomenet. Till grund för detta arbete ligger ett antal forskningsfrågor som handlar om huruvida lärarna är medvetna om fenomenet och vilka didaktiska konsekvenser detta leder till. LÄS MER
13. Förstaspråkets funktion i andraspråksundervisningen : En systematisk litteraturstudie för språkundervisning på vetenskaplig grund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Hur ska språkläraren använda förstaspråket i undervisningen i andraspråk? En länge dominerande syn var att bruket av förstaspråket skulle minimeras och andraspråket skulle spela en dominerande roll i klassrummet. Det är också en syn som återspeglas i rådande styrdokument i Sverige som stadgar att undervisningen i moderna språk i allt väsentligt ska bedrivas på andraspråket. LÄS MER
14. Teaching and learning English in a multilingual classroom : A study of code-switching in an EFL/ESL teaching/learning situation
Kandidat-uppsats, Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : This paper aims at finding out if code-switching is an asset or a problem in a multilingual classroom. The main goal of the study was to find out what impact code-switching into mother tongue has on L2 development and what learning/teaching situations induce the act of code-switching. LÄS MER
15. Modersmålets betydelse för andraspråksinlärning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilken betydelse lärare i förberedelseklass anser att modersmålet har för andraspråksinlärningen. För att besvara syftet utgår den empiriska undersökningen utifrån två frågeställningar. LÄS MER