Sökning: "andraspråksinlärning klassrummet forskning"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden andraspråksinlärning klassrummet forskning.

  1. 6. Skönlitteratur i SVA-klassrummet : Om lättläst, läslust, och lärares val av skönlitteratur

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Mojca Visnjar; [2019]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; val av skönlitterära texter; lättläst; läslust;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en inblick i fyra lärares skönlitteraturanvändning i ämnet svenska som andraspråk. Data från semi-strukturerade intervjuer organiserades och analyserades i tematiska områden med fyra övergripande motiv: i vilken utsträckning fyra svenska som andraspråkslärare använder sig av skönlitteratur i deras undervisning, hur detta kopplas till styrdokument, deltagarnas uppfattning om läsning av litteratur i originalversion och lättläst form samt mål med undervisning i, och med hjälp av, skönlitteratur. LÄS MER

  2. 7. "Alltså, grammatik är ju hela tiden!" : Lärares bild av grammatikundervisning med andraspråkselever i klassrummet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Tove Lindborg; [2017]
    Nyckelord :Grammar teaching; grammar development; Swedish as second language; functional perspective; second language learning; Grammatikundervisning; grammatikutveckling; svenska som andraspråk; SVA; funktionellt perspektiv; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har under senare år tagit emot många elever från andra länder, vilket ställer nya krav på lärares kompetens inom andraspråksundervisning. Denna studie undersöker klasslärares strategier, anpassningar och förhållningssätt inom undervisningsområdet grammatik, när de har elever med svenska som andraspråk i klassen. LÄS MER

  3. 8. Scaffolding, en framgångsfaktor inom andraspråksinlärning : En systematisk litteraturstudie om framgångsrika metoder som stöttar andraspråkseleven

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anna Wilde; [2017]
    Nyckelord :Scaffolding; stöttning; andraspråk; andraspråksinlärning; metoder; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att på ett systematiskt sätt, i tidigare forskning, undersöka framgångsrika scaffoldingmetoder för utvecklingen av ett andraspråk, samt undersöka faktorer i andraspråkselevens omgivning som har av betydelse för scaffolding utifrån följande forskningsfrågor: För det första, vilken eller vilka olika strategier av scaffolding är framgångsrika för andraspråksinlärning? För det andra, Vilka faktorer i andraspråkselevens omgivning har betydelse för framgångsrik scaffolding? Data från 17 studier publicerade mellan 1994 och 2017 identifierades och kategoriserades i en latent innehållsanalys som baserades på en kombination av exempel från Eriksson Barajas m.fl. LÄS MER

  4. 9. Med andraspråkselever i klassrummet : En litteraturstudie om språkutvecklande arbetssätt i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jenni Eriksson; Johanna Linnér; [2017]
    Nyckelord :translanguaging; språkutveckling; andraspråksutveckling; andraspråkslärande; flerspråkighet; nyanlända;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie beskriver andraspråksutveckling utifrån forskning. Vår upplevelse av verksamheten är att lärare inte har kunskaper hur elever med annat modersmål än svenska ska undervisas på bästa sätt. LÄS MER

  5. 10. Flerspråkighet i klassrummet utifrån ett lärarperspektiv : Lärares attityder till och praktiska tillämpning av flerspråkighet i klassrumskontext

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Jenny Svensson Nordell; [2017]
    Nyckelord :Flerspråkighet; attityder; lärarperspektiv; brist resursperspektiv; identitet; translanguaging;

    Sammanfattning : Andraspråksundervisningen och samhället i stort har präglats av en enspråkig norm (Ortega, 2013). Det har funnits en oro för att modersmålet stör andraspråksinlärningen och att språk därför bör hållas isär (Lindberg, 2002). LÄS MER