Sökning: "andraspråkstexter"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet andraspråkstexter.

  1. 1. Att mäta progression i svenska som andraspråkstexter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Janna Aanstoot; [2023]
    Nyckelord :L2; skriftspråk; svenska som andraspråk; syntaktisk komplexitet; bisatskvot;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera hur texter skrivna av studenter i svenska som andraspråk på B-nivå förändras kvantitativt och kvalitativt över tid under sina studier vid Korta vägen, en uppdragsutbildningpå universitet och studieförbund beställd av Arbetsförmedlingen. Nio deltagare producerade en text i början av utbildningen och en i slutet av utbildningen och dessa texter analyserades med avseende på totalt antal ord, medellängd på meningarna (ord/mening = MLM), kvotbisatser vs huvudsatser samt andel felaktiga och svårbedömda satser. LÄS MER

  2. 2. Komplexitetsdrag i andraspråkstexter : En korpusbaserad undersökning av syntaktisk komplexitet i andraspråksinlärares skriftliga svenska

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Johan Liljegren; [2023]
    Nyckelord :syntaktisk komplexitet; andraspråksinlärning; bedömning av språkfärdighet; inlärarkorpus; SweLL;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks syntaktiska drag som på olika sätt bidrar till komplexitet i texter skrivna av vuxna inlärare av svenska som andraspråk. Dessa drag benämns som komplexitetsdrag och inkluderar nominala bisatser, adverbiella bisatser, relativa bisatser, adjektivattribut, prepositionsattribut och infinitivattribut. LÄS MER

  3. 3. Variation och formuleringsförmåga i andraspråkstexter : En komparativ studie av elevers variations- och formuleringsförmåga i relation till betyg.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Julia Ekros; [2020]
    Nyckelord :Variation; formuleringsförmåga; svenska som andraspråk; betyg; nationellt prov; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka gymnasieelevers variation och formuleringsförmåga och ställa det i relation till betyg satt av verksam lärare. Detta gjordes genom att kvantitativt mäta OVIX-värde, fundamentsvariation, bisatsvariation, nominalkvot och fundamentslängd i åtta elevtexter från det nationella provet i svenska och svenska som andraspråk 2015. LÄS MER

  4. 4. Bedömning av andraspråkstexter : Jämförande analys av tre bedömningsmetoder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elena Lindström; Ulrika Hernvall; [2017]
    Nyckelord :processbarhetsanalys; performansanalys; genrebaserad analys; bedömning; andraspråkstexter; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka vad man får veta om texter som är granskade med bedömningsmetoderna processbarhetsanalys, performansanalys och genrebaserad analys på texter skrivna av elever som läser svenska som andraspråk. Resultatet visar att både performansanalysen och den genrebaserade analysen ger en mångsidig bild av texternas språkliga och innehållsliga kvaliteter och täcker in fler mål från kursplanen, medan processbarhetsanalysen är mer inriktad på var i språkutvecklingen eleverna befinner sig och inte tar hänsyn till innehållsmässiga kvaliteter. LÄS MER

  5. 5. "Så", ska det taggas som adverb? : En granskning av hur annoteringsverktyget Swegram ordklasstaggar elevtexter i svenska och svenska som andraspråk

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Eva Josefsson; [2017]
    Nyckelord :annoteringsverktyg; ordklasstaggning; automatisk textanalys; nationella prov; elevtext;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur väl annoteringsverktyget Swegram utför analysdelen ordklassbestämning, så kallad ordklasstaggning, av elevtexter i svenska och svenska som andraspråk. Syftet är att undersöka tillförlitligheten i verktyget och om avvikelser i ordklasstaggningen finns från manualen till SUC (Ejerhed et al 1992) samt från traditionell grammatisk ordklassanalys enligt SAOL vill jag undersöka i hur stor omfattning det sker och i vilka ordklasser det är mest frekvent. LÄS MER