Sökning: "andraspråkstillägnande"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet andraspråkstillägnande.

  1. 1. Musik som språkverktyg : Hur musik kan användas som hjälpmedel i engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Michelle Danielsson; Frida Dahlgren; [2020]
    Nyckelord :Music; second language acquisition; English language learning; Musik; andraspråksinlärning; engelskundervisning;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet behandlar musik som redskap i engelskundervisning. Syftet med litteraturstudien var att söka svar på vad forskning säger om hur musik kan användas i undervisning och andraspråkstillägnande. LÄS MER

  2. 2. ¿Cómo? – Målspråksanvändning i språkklassrum : Hur lärare arbetar med utveckling av den kommunikativa förmågan vid undervisning i ett andra- eller främmandespråk.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Linda Joelsson; [2015]
    Nyckelord :Målspråk; Andraspråkstillägnande; Andraspråk; Främmandespråk; Kommunikativ förmåga;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar målspråksanvändningen i undervisningen av ett andra- och ett främmandespråk. Syftet med studien är att i en jämförelse analysera om lärarens metoder för målspråksanvändning som används i andraspråksklassrummet, där målspråket är det gemensamma språket, kan appliceras i främmandespråksklassrummet, där det gemensamma språket är landets officiella språk. LÄS MER

  3. 3. "Hon har SFI-uttal" : En perceptionsstudie om hur vuxna andraspråksinlärare uppfattar modersmålssvenska och andraspråkssvenska

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Lili Sara Schmidt; [2014]
    Nyckelord :acquisition of variation; L2 Swedish; listener experiment; second language acquisition; second language learner; sociolinguistic awareness; Swedish as a second language; andraspråksinlärare; andraspråkssvenska; andraspråkstillägnande; lyssnarexperiment; sociolingvistisk medvetenhet; svenska som andraspråk; tillägnande av variation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Att kunna identifiera och förstå olika varieteter av målspråket är en grundläggande förutsättning för att andraspråksinlärare av svenska ska kunna bli fullständig deltagare i dagens flerspråkiga svenska samhälle. Den här studien har till syfte att explorativt undersöka vuxna andraspråksinlärares tillägnande av kunskaper i språklig variation vad gäller modersmålssvenska och andraspråkssvenska, samt deras sociolingvistiska medvetenhet. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteraturens roll i svenskundervisningen med andraspråkselever på gymnasiet

    M1-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Charlotta Törnvall Holm; [2012]
    Nyckelord :education in literature; literature; second language learning; second language acquisition; litteraturundervisning; litteratur; andraspråksinlärning; andraspråkstillägnande;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur lärare arbetar med skönlitteratur i skolan, dels i språkförberedande undervisning på IVIK programmet såväl som i svenska som andraspråksundervisningen och i svenskan med andraspråkselever. Syftet med uppsatsen är att studera vilka arbetsmetoder lärarna använder sig av med andraspråkselever, hur lärarna arbetar med ämnets syften och språkutvecklingen. LÄS MER

  5. 5. Interaktionsmönster och aktiviteter i ett Sfi-klassrum - förutsättningar för språkutvecklande interaktion

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Malin Brännström; [2011-10-25]
    Nyckelord :Interaktionsmönster; svenska som andraspråk; analfabet; sociokulturell teori; sfi; I-R-U; autentiska frågor; deltagarinitiativ; andraspråksutveckling;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker undervisningen i en klass med vuxna andraspråksinlärare med ingen, eller mycket kort skolbakgrund. Fokus ligger på interaktionsmönstren i klassrummet samt i vilken grad deltagarnas erfarenheter tas tillvara och lyfts fram i undervisningen. En interaktionsanalys har gjorts genom strukturerade observationer i klassrummet. LÄS MER