Sökning: "andraspråksundervisning i praktiken"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden andraspråksundervisning i praktiken.
1. ”Desto närmare källan desto bättre” Akademikers beskrivning av återerövring av akademisk litteracitet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Studien undersöker ett antal högutbildade svenska som andraspråksinlärares beskrivning av upplevelsen av mötet med andraspråksundervisning som sker vid svensk högskola/universitet och specifikt deras beskrivningar av upplevda hinder samt kunnigheter som krävs i tillägnandet av litteracitetshändelsen referatskrivande på grundläggande nivå i svenska som andraspråk. Den teoretiska utgångspunkten som har utgåtts ifrån är socialkonstruktivistisk tillsammans med teorin om motspråk i kombination med en sociokulturell syn på litteracitet. LÄS MER
2. I svåraste laget eller hur bra som helst? Konstruktionsbaserad andraspråksundervisning i praktiken.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Det talas en hel del om konstruktionsgrammatikens relevans för andraspråksinlärningen. Den här uppsatsen handlar om praktisk tillämpning av konstruktionsgrammatik i klassrummet. LÄS MER
3. Problembaserat lärande i svenska som andraspråksundervisning för nyanlända gymna- sieelever. En kvalitativ undersökning av arbetssättet på en språkintroduktion.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur problembaserat lärande (PBL) används i svenska som andra-språksundervisning (SVAU) för nyanlända gymnasielever. Undersökningen utgår från en kvalitativ studie avarbetssättet i SVAU på språkintroduktionen på en gymnasieskola i Göteborg. LÄS MER
4. Språkanvändning inom andraspråksinlärning : En kartläggning av lärares och elevers attityder till modersmålets och målspråkets roll i engelskundervisning på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Det övergripande syftet med studien var att kartlägga attityder och åsikter kring användningen av svenska och engelska inom engelsksundervisningen på gymnasiet. Studien bestod av två delstudier; en vars syfte var att redogöra för lärarnas åsikter och attityder till undervisningsspråket i engelskundervisningen, deras användning av svenska och engelska under engelsklektionerna samt hur de tolkade läroplanens direktiv om språkbruket. LÄS MER
5. Läs- och skrivinlärning för elever med svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur fyra lärare arbetar med läs- och skrivtillägnandet i svenska ur ett andraspråksperspektiv i en förstaklass. Jag vill också undersöka om lärarnas föreställningar kring den egna undervisningen levandegörs under lektionerna. LÄS MER