Sökning: "andraspråksundervisning i praktiken"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden andraspråksundervisning i praktiken.

  1. 1. ”Desto närmare källan desto bättre” Akademikers beskrivning av återerövring av akademisk litteracitet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Emma Almingefeldt; [2020-08-11]
    Nyckelord :andraspråk; litteracitetspraktik; litteracitetshändelser; litteracitetsföreställningar; referatskrivande; textkompetens; studiekulturer; interimtext; akademisk litteracitet;

    Sammanfattning : Studien undersöker ett antal högutbildade svenska som andraspråksinlärares beskrivning av upplevelsen av mötet med andraspråksundervisning som sker vid svensk högskola/universitet och specifikt deras beskrivningar av upplevda hinder samt kunnigheter som krävs i tillägnandet av litteracitetshändelsen referatskrivande på grundläggande nivå i svenska som andraspråk. Den teoretiska utgångspunkten som har utgåtts ifrån är socialkonstruktivistisk tillsammans med teorin om motspråk i kombination med en sociokulturell syn på litteracitet. LÄS MER

  2. 2. I svåraste laget eller hur bra som helst? Konstruktionsbaserad andraspråksundervisning i praktiken.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Matilda Brasch; [2018-01-29]
    Nyckelord :konstruktionsgrammatik; mönsterigenkänning; andraspråksinlärning; andraspråksundervisning; typfall;

    Sammanfattning : Det talas en hel del om konstruktionsgrammatikens relevans för andraspråksinlärningen. Den här uppsatsen handlar om praktisk tillämpning av konstruktionsgrammatik i klassrummet. LÄS MER

  3. 3. Problembaserat lärande i svenska som andraspråksundervisning för nyanlända gymna- sieelever. En kvalitativ undersökning av arbetssättet på en språkintroduktion.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Niklas Emanuelsson; Fia Sandberg; [2013]
    Nyckelord :Problembaserat lärande PBL ; svenska som andraspr;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur problembaserat lärande (PBL) används i svenska som andra-språksundervisning (SVAU) för nyanlända gymnasielever. Undersökningen utgår från en kvalitativ studie avarbetssättet i SVAU på språkintroduktionen på en gymnasieskola i Göteborg. LÄS MER

  4. 4. Språkanvändning inom andraspråksinlärning : En kartläggning av lärares och elevers attityder till modersmålets och målspråkets roll  i engelskundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Stephanie Shenton; Frigerio Maria; [2013]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; andraspråksundervisning; enkätundersökning; gymnasiet; engelska; svenska; modersmål;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien var att kartlägga attityder och åsikter kring användningen av svenska och engelska inom engelsksundervisningen på gymnasiet. Studien bestod av två delstudier; en vars syfte var att redogöra för lärarnas åsikter och attityder till undervisningsspråket i engelskundervisningen, deras användning av svenska och engelska under engelsklektionerna samt hur de tolkade läroplanens direktiv om språkbruket. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivinlärning för elever med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Joanna Ekström Larsson; [2011]
    Nyckelord :läs- och skrivinlärning; svenska som andraspråk; andraspråksundervisning;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur fyra lärare arbetar med läs- och skrivtillägnandet i svenska ur ett andraspråksperspektiv i en förstaklass. Jag vill också undersöka om lärarnas föreställningar kring den egna undervisningen levandegörs under lektionerna. LÄS MER