Sökning: "andraspråksutveckling bedömning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden andraspråksutveckling bedömning.

  1. 1. Synlig andraspråksutveckling : En deskriptiv studie av hur sva-lärare använder bedömning för att stötta andraspråksutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Petra Järnbert; [2022]
    Nyckelord :assessment; needs assessment; assessment routines; systematic quality work; Swedish as a second language; goal achievement; second language development; subject didactics; Bygga svenska; primary school.;

    Sammanfattning : For almost 30 years, the school subject Swedish as a second language (Sva) has struggled with poor goal achievement, a high proportion of unqualified teachers and a political lack of interest in multilingualism. With large flows of refugees in recent years, there is a considerable number of students in Swedish primary school who are in need of a school subject with clear assessment routines for more effective second language teaching. LÄS MER

  2. 2. ”Sverige är ett avlångt land” – en studie om lärandemål och bedömningspraktiker på språkintroduktion

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Yvonne Jacobsson; [2018-06-12]
    Nyckelord :Bedömningspraktiker; språkintroduktion; nationella prov; lärandemål; sambedömning; kamratbedömning; nyckelstrategier; performansanalys; processbarhetsteorin; Bygga svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna både kvantitativa och kvalitativa studie har varit att empiriskt undersöka dels hur och mot vilka lärandemål bedömning av elevers kunskaper i ämnet svenska som andraspråk på språkintroduktion sker, och dels ta del av vad lärare anser om bedömningspraktiker och lärandemål i ämnet svenska som andraspråk på programmet. För att undersöka detta har jag som metod genomfört semistrukturerade intervjuer med fyra lärare samt lagt ut en enkät i sociala medier, vilken har besvarats av 25 personer – alla verksamma på introduktionsprogrammet språkintroduktion. LÄS MER

  3. 3. Andraspråkselever bygger svenska : Språklig nivå i Nationella provet i svenska som andraspråk för åk 9 i förhållande till bedömningsstödet Bygga svenska

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Anna Ingves; [2017]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; språkutvecklingssteg; bedömning; Bygga svenska; andraspråksdrag; nationella prov;

    Sammanfattning : Nyligen presenterade Skolverket ett nytt bedömningsstöd, Bygga svenska, anpassat för elever i början av sin andraspråksutveckling. Bedömningsstödet beskriver språkutvecklingen i fem steg och ger observationspunkter och vanliga andraspråksdrag för varje steg. LÄS MER

  4. 4. Alla vill få ett A : Om formativ bedömning i undervisning av andraspråkselever på ett introduktionsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Chantal Scheilen Kågström; [2016]
    Nyckelord :bedömning; formativ bedömning; svenska som andraspråk; förhållningssätt; introduktionsprogram;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka hur svenska som andraspråkselever och deras svenska som andraspråkslärare använder formativ bedömning i undervisningen, för att främja elevernas andraspråksutveckling. Detta gjordes genom att intervjua en svenska som andraspråkslärare och två grupper av dennas svenska som andraspråkselever. LÄS MER

  5. 5. Uppföljning och analys av flerspråkiga elevers andraspråksutveckling

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Eva Morgan; [2011]
    Nyckelord :flerspråkiga eleverandraspråkutveckling; uppföljning; analys; bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka grammatiska strukturer iandraspråksutvecklingen som är mest relevanta vid bedömning av elevtexter på gruppnivå.Resultaten i studien bekräftar att det är möjligt att följa grammatisk utveckling genom attfokusera på utvalda grammatiska strukturer. LÄS MER