Sökning: "angelica umeå"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden angelica umeå.

  1. 1. Attityder till samkönade föräldrar : En kvantitativ studie om attityder till samkönade som skaffar barn i Sverige

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Angelica Lindholm; [2023]
    Nyckelord :Samkönat föräldraskap; genus; könsroller; fördomar; jämställdhetsattityder; heteronormativitet;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to gain understanding and contribute to the knowledge of attitudes towards same-sex parenting in Sweden. Despite quite sparse previous research, some results in other nations show that attitudes towards homosexual men are more negative than their female counterparts and several studies also show that men generally have more negative attitudes than women regarding same-sex parenting. LÄS MER

  2. 2. Har ni ingen humor eller? : Indexering kontra social tagging av humoristiska romaner

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Angelica Olofsson; [2023]
    Nyckelord :folksonomi; kunskapsorganisation; indexering; katalogisering; svenska ämnesord; humoristiska romaner; genre; aboutness;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att jämföra indexeringen av humoristiska romaner i svenska bibliotekskataloger med sociala taggar på samma romaner på den sociala plattformen Goodreads, för att kunna utreda om sociala taggar har potential att fungera som ett komplement för indexeringen. Det ansågs relevant på grund av att tidigare forskning säger att även om sociala taggar kommer med många brister språkligt, kan de bidra med att täcka de luckor som missats vid indexeringen. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogers roll i grundskolor : En intervjustudie om arbetsuppgifter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Angelica Vestman; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagog; rektor; vårdnadshavare; inkludering; skolmiljö; samarbete; kommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar arbetsklimatet och utmaningarna för specialpedagoger inom grundskolor. Kvalitativa intervjuer användes för att undersöka specialpedagogernas erfarenheter och utmaningar. Resultaten belyser olika aspekter av specialpedagogens roll, inklusive kartläggning, handledning, undervisning och skolledning. LÄS MER

  4. 4. Krig och poesi i samtida Ryssland : En studie om krigets skildring i Poezija poslednego vremeni: Chronika

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Angelica Karlsson; [2023]
    Nyckelord :war poetry; Russo-ukrainian war; close-reading; intertextuality; Russian poetry; social influence;

    Sammanfattning : This study analyzes a recently published collection of poetry on the ongoing Russo-krainian war. Against a background of Russia’s new oppressive laws concerning the fact that a person can be sent to prison for up to 15 years for spreading “false information” about the war the study aims to investigate the way poets express themselves in the collective work Poeziia poslednego vremeni: Khronika, published in Saint Petersburg in the fall of 2022. LÄS MER

  5. 5. Från början till slut : En jämförande intervjustudie om hur svensklärare resonerarom och motiverar litteraturundervisning på studie- och yrkesförberedande gymnasium

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Angelica Westerlund; [2022]
    Nyckelord :skönlitteratur; läsning; studieförberedande gymnasium; yrkesförberedande gymnasium; urval;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate and compare the motivations and justificationsof teachers of Swedish concerning the teaching of fiction and other longer texts inSwedish 1 at vocational and college preparatory schools. The study aims to answer thefollowing questions: (1) What are the motivations Swedish teachers have concerning theteaching of fiction, and (2) How do teachers of Swedish justify their selection ofmaterials used to teach fiction and other longer texts in vocational and collegepreparatory upper secondary schools? To investigate what motivates teachers ofSwedish concerning the teaching of fiction and other longer texts, and to investigate howteachers justify their selection of materials for such teachings, semi-structured in-depthinterviews were conducted. LÄS MER