Sökning: "anhörigas upplevelser på en akutmottagning"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden anhörigas upplevelser på en akutmottagning.
1. Sjuksköterskors upplevelser av delaktiga anhöriga ien akutsituation prehospitalt och påakutmottagning : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund Akutmottagningen är en central punkt i hälso- och sjukvården och där sker en ständig samverkan med andra vårdenheter så som ambulansen. Sjuksköterskor som arbetar inom akutsjukvården behöver kompetens som innefattar avancerade kliniska färdigheter, förmåga att skapa ett helhetsgrepp i en akut situation och medicinska kunskaper. LÄS MER
2. Sjuksköterskans upplevelse av att göra suicidriskbedömning över telefon på psykiatrisk akutmottagning
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Tusentals människor avlider varje år genom suicid, i Sverige och globalt. Flera av dem har en tid innan sin död haft kontakt med hälso- och sjukvården. Dygnet runt, årets alla dagar går det att nå sjuksköterska på telefonrådgivning för att få råd och stöd. LÄS MER
3. Äldre personers och anhörigas upplevelser av besök på akutmottagningar: en litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/OmvårdnadSammanfattning : Bakgrund. Äldre personer utgör för närvarande den största patientgruppen som besöker akutmottagningar världen över och har ofta med sig vårdare eller anhöriga. Den åldrande andelen av befolkningen ökar vilket leder till en större belastning på hälso- och sjukvården. LÄS MER
4. Ledningssjuksköterskans upplevelser om svårhanterbara situationer på en akutmottagning
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva ledningssjuksköterskan upplevelser av ledningsarbetet vid svårhanterbara situationer på en akutmottagning. Flertal studier visar att det är viktigt med erfarna och kompetenta ledningssjuksköterskor för att en akutmottagning ska fungera optimalt. LÄS MER
5. Anhörigas upplevelse av information, väntetider och omvårdnad vid deras barns röntgenundersökning på barnröntgen –enkätstudie-
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaSammanfattning : Tidigare studier av patienters och anhörigas upplevelse har visat att bemötande, information och väntetider är viktiga faktorer för deras vårdtillfredställelse. Många studier har gjorts på avdelning och akutmottagning men ingen har utförts på en barnröntgenavdelning. LÄS MER