Sökning: "anknytning john bowlby"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden anknytning john bowlby.

  1. 1. Anknytningsstrategier och dess tillämpning till inskolningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Thea Zetterman; Emma Sigsjö; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; Anknytningsteori; Inskolning; Pedagogisk; Inskolningsmodeller;

    Sammanfattning : This bachelor thesis knowledge area is children's attachment in the preschool schooling of young children. This thesis is focusing on the strategies of achieving a good attachment during the schooling of young children to the preschool environment and to the chosen teacher. LÄS MER

  2. 2. Strategier och verktyg för anknytning under inskolning : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Julia Olsson; Matilda Andersson; [2022]
    Nyckelord :Inskolning; anknytning; anknytningsteori; anknytningsrelation; inskolningsstrategi; trygg bas.;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur olika förskollärare arbetar med olika inskolningsstrategier i förskolan. Det vill säga hur det använder sig av en viss strategi och varför. Syftet med studien är att undersöka hur de olika inskolningsstrategierna påverkar pedagoger och barn. LÄS MER

  3. 3. Anknytning i förskolan : Förskollärares syn på förskolebarns anknytning till pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Andreas Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Anknytning; trygghet; omsorg; relationer; vårdnadshavare; pedagoger;

    Sammanfattning : Denna rapports syfte är att få fördjupad kunskap om pedagogers syn på anknytning i förskolan mellan barn och pedagoger genom att synliggöra hur de arbetar med anknytning. Förskolan har en central roll i samhället detta betyder att den inte är problemfri, utan det finns påverkande faktorer som försvårar anknytning mellan barn och pedagoger. LÄS MER

  4. 4. Lekens betydelse för en trygg anknytning. : The importance of play for a secure attachment.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sofia Söderbom; Cassandra Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :theraplay; Ankytning; Lek; Pedagogers synsätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogers syn på samspel mellan lek och anknytning. För att genomföra vår studie har vi använt oss av våra frågeställningar: Vad anser pedagogerna om sambandet mellan leken och barnens anknytning till sekundära anknytningspersoner? På vilket sätt anser pedagogerna att de kan använda leken för att stärka barnets anknytning till sekundära anknytningspersoner? Anknytningsteorin av John Bowlby och Mary Ainsworth har varit den teoretiska referensramen som vi förhållit oss till. LÄS MER

  5. 5. “(...) alla kan läsa till vilket yrke som helst, men man måste ha den härfingertoppskänslan i sig som pedagog” : En studie om pedagogers resonemang om anknytning ochdess betydelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Miranda Granstedt; [2021]
    Nyckelord :anknytning; trygghet; omsorg; relation; förskola; pedagog;

    Sammanfattning : I förskolans utbildning ska varje individuellt barn erbjudas en lärorik och trygg vistelse, detta enligt förskolans styrdokument. Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande och utgå ifrån en helhetssyn på barnen utifrån omsorg, utveckling och lärande. LÄS MER