Sökning: "anknytning kärlek"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden anknytning kärlek.

  1. 1. Platsanknytning till en sommarstad: En fallstudie över återkommande turister i Åhus

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Hanna Gahne; [2021]
    Nyckelord :Åhus; Platsanknytning; Turism; Känsla; Besöksmål;

    Sammanfattning : I denna fallstudie undersöks anknytningen som de återkommande turisterna skapar till platsen Åhus. Fokus ligger på aspekterna av känslor, sociala sammanhang/interaktioner och den fysiska platsen som kan leda till en platsanknytning. Metoden är en fallstudie med ett kvalitativt tillvägagångsätt. LÄS MER

  2. 2. Kriminella ungdomar eller ungdomar i kriminalitet? : En kvalitativ studie om orsaker till ungdomskriminalitet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Frida Olsson; Rima Madani; [2020]
    Nyckelord :criminal youth; juvenile delinquency; causes of crime; preventive work; social workers; kriminella ungdomar; ungdomskriminalitet; orsaker till kriminalitet; förebyggande arbete; socialarbetare;

    Sammanfattning : This interview study presents what social workers consider contributes to young people entering a criminal lifestyle. The purpose is to discover which risk and protective factors social workers think influence whether or not youth develop criminal behavior (both in their environment and in themselves) and how one can help youth who are already involved in crime. LÄS MER

  3. 3. Anhörigas upplevelse av att vårda en närstående med demenssjukdom : en litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Ann-Christin Lundell; Anna-Lena Östlund; [2020]
    Nyckelord :Demens; Anhörigvårdare; Stöd; Erfarenheter;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Demenssjukdom är en folksjukdom som är både kronisk och livslång. Årligen insjuknar 20 0000 - 25 000 personer i demenssjukdom. Nio av tio personer med demenssjukdom drabbas någon gång under sjukdomsförloppet av beteende och psykiska symtom vid demenssjukdom, BPSD. LÄS MER

  4. 4. Mutual Love and Attachment : A cross-sectional dyadic study exploring asymmetrical love

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Magnus Nilsson; Tobias Sandberg; [2019]
    Nyckelord :Mutual Love; Companionate Love; Passionate Love; Romantic Obsession; Partner Value; Emotional Involvement; Interdependence Theory; Interdependence Theory Index; Assymetrical Relationships; Assymetries; Discrepancies; Attachment; Attachment Anxiety; Attachment Avoidance; Experiences in Close Relationships; Ömsesidig kärlek; Asymmetri; Asymmetriska förhållanden; Passionate Love; Companionate Love; Romantic Obsession; Anknytning; Diskrepanser; Partnervärde; Interdependence Theory; Interdependence Theory Index; Ängslig anknytning; Undvikande anknytning; Experiences in Close Relationships; Emotionellt engagemang;

    Sammanfattning : The overarching question of the study was how common mutual love is, and to what extent attachment relates to relationship asymmetries. Four research questions and four hypotheses were posed and explored using a cross-sectional survey design with data analyzed using quantitative methods. LÄS MER

  5. 5. Varumärkeslojalitet : en kvalitativ studie med inriktning på konsumenters kärlek och relationer till modevarumärken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emelie Damberg; Rebecca Palm; [2019]
    Nyckelord :Brand loyalty; Brand love; Brand trust; Brand identification; Varumärkeslojalitet; Varumärkeskärlek; Varumärkesförtroende; Varumärkesidentitet;

    Sammanfattning : Framväxten av flertalet detaljhandelsalternativ har resulterat i att modemarknaden blivit allt mer konkurrensutsatt vilket lämnar konsumenten till oändligt många valmöjligheter. Den föränderliga lojaliteten gentemot varumärken innebär flertalet utmaningar för företag att särskilja sig från mängden och erbjuda konsumenten värde för att därmed ha möjlighet till att upprätthålla en långvarig relation med konsumenten. LÄS MER