Sökning: "anknytning små barn"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden anknytning små barn.

  1. 1. Små barns anknytning. En intervjustudie om trygghet och omsorg i förskolan från ett förskollärarperspektiv vid inskolning.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Izabell Flodén Dinov; Julia Djupfeldt; [2024-02-27]
    Nyckelord :Anknytning; omsorg; trygghet; yngre barn; förskola; förskollärarperspektiv; intervju; anknytningsteori; inskolning; fenomenografi; ;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan (2018) lyfter de vikten av att skapa en trygg omsorg för både barnet och deras vårdnadshavare vid inskolning. Från våra tidigare erfarenheter som förskollärarstudenter har vi upplevt en skillnad i hur olika förskolor tolkar omsorgsbegreppet och även hur mycket vikt de lägger vid omsorgsuppdraget. LÄS MER

  2. 2. Föräldrars upplevelse av samspelsbehandling på Kompetenscentrum för mödra- och barnhälsovård

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Sanna Valijani Sjödin; [2024]
    Nyckelord :Samspelsbehandling; Anknytning;

    Sammanfattning : Föräldrars förmåga att svara an på barnets signaler har inverkan på barnets framtida utveckling. Tidiga insatser för att behandla negativ utveckling i samspelet mellan förälder och barn är viktigt för att inte riskera barnets psykiska hälsa. LÄS MER

  3. 3. Introduktion - den viktiga starten för förskolebarnet : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Moa Nilsson; Moa Rolf; [2023]
    Nyckelord :anknytning; anknytningsteorin; föräldraaktiv introduktion; introduktion; samverkan; sociokulturell teori; traditionell introduktion; trygghet;

    Sammanfattning : Denna studie inriktar sig på att undersöka hur förskolepersonal förhåller sig till och arbetar med  introduktionen i förskolan. Studien är en kvalitativa studie som grundar sig i sex stycken semistrukturerade intervjuer, som gjort på olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Anknytningens möjligheter för utmanande barns emotionella förmåga : En intervjustudie gällande pedagogers kunskap om vilka möjligheter anknytning kan ha för utmanande barns emotionella hanteringsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogik

    Författare :Emilia Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; utmanande barn; emotionell förmåga; anknytningsteori; sociokulturell teori; pedagoger; små barn;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan (Skolverket 2018 s. 5) beskrivs det att pedagoger ska bidra barnet med förståelse för att kunna hantera sina känslor. I dagens samhälle möter pedagoger barn i förskolan från olika kulturer med olika erfarenhetsryggsäckar varav det barnet kan uppfattas utmanande av pedagoger. LÄS MER

  5. 5. Introduktion i förskolan : - Ur förskollärares och vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Berg Fisk; Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Attachment; Caregiver; Introduction; Preschool; Relationships; Safety; Schooling; Anknytning; Förskola; Inskolning; Introduktion; Relationer; Trygghet; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om att undersöka hur förskollärare arbetar för att skapa en trygg introduktion av de yngsta barnen som för första gången ska introduceras i förskolan, samt vårdnadshavarnas tankar och upplevelser av introduktionen. Syftet med studien är att bidra med kunskap om både förskollärares arbetssätt och vårdnadshavares upplevelser av introduktionen. LÄS MER